বিত্ত মন্ত্ৰালয়
azadi ka amrit mahotsav

প্ৰতিকূল ভূ-ৰাজনৈতিক বিকাশৰ ফলত উদ্ভৱ হোৱা অনিশ্চয়তা স্বত্বেও, ভাৰতীয় অৰ্থনীতিয়ে গতিশীলতা প্ৰদৰ্শন কৰিছে আৰু সুস্থ মেক্ৰোইকোনমিক বুনিয়াদ বজাই ৰাখিছে

২০২৩-২৪ বিত্তীয় বৰ্ষত ভাৰতৰ প্ৰকৃত জিডিপি ৭.৩ শতাংশ হাৰত বৃদ্ধি হ'ব বুলি অনুমান কৰা হৈছে

ভাৰতে ২০২৫-২৬ বৰ্ষলৈ বিত্তীয় ঘাটি ৪.৫ শতাংশৰ তললৈ হ্ৰাস কৰিব

১১.১% বৃদ্ধিৰ সৈতে পৰৱৰ্তী বছৰৰ বাবে মূলধন ব্যয় ১১,১১,১১১ কোটি টকালৈ ধাৰ্য কৰা হৈছে

Posted On: 01 FEB 2024 12:53PM by PIB Guwahati

আজি লোকসভাত ২০২৪-২৫ বৰ্ষৰ অন্তৱৰ্তীকালীন বাজেট উপস্থাপন কৰি বিত্ত আৰু কৰ্পোৰেট পৰিক্ৰমা মন্ত্ৰী শ্ৰীমতী নিৰ্মলা সীতাৰমণে কয় যে ক'ভিড-১৯ মহামাৰীৰ সময়ত বৰ্ধিত বিত্তীয় পদক্ষেপৰ ফলত উদ্ভৱ হোৱা প্ৰতিকূল ভূ-ৰাজনৈতিক বিকাশ আৰু অনিশ্চয়তাৰ স্বত্বেও ভাৰতীয় অৰ্থনীতিয়ে গতিশীলতা প্ৰদৰ্শন কৰে আৰু সুস্থ মেক্ৰো-ইকনমিক মৌলিক তাৎপৰ্য বজাই ৰাখে। ২০২৩-২৪ বিত্তীয় বৰ্ষৰ বাবে ৰাষ্ট্ৰীয় উপাৰ্জনৰ প্ৰথম আগতীয়া আকলন অনুসৰি, ২০২৩-২৪ বিত্তীয় বৰ্ষত ভাৰতৰ প্ৰকৃত জিডিপি ৭.৩ শতাংশ হাৰত বৃদ্ধি হ'ব বুলি অনুমান কৰা হৈছে। এই তথ্য মেক্ৰো-ইকনমিক ফ্ৰেমৱৰ্ক ষ্টেটমেণ্ট ২০২৪-২৫-ত দিয়া হৈছে।

চৰকাৰে মূলধন ব্যয়ৰ ওপৰত নিৰন্তৰ গুৰুত্ব দিয়াৰ লগতে ভোগ আৰু বিনিয়োগৰ শক্তিশালী ঘৰুৱা চাহিদা, ২০২৩-২৪ বিত্তীয় বৰ্ষৰ প্ৰথমাৰ্ধত জিডিপিৰ মুখ্য চালক হিচাপে দেখা যায়। যোগানৰ দিশত, উদ্যোগ আৰু সেৱাৰ ফালটো ২০২৩-২৪ বিত্তীয় বৰ্ষৰ প্ৰথমাৰ্ধৰ বাবে প্ৰাথমিক বিকাশৰ চালক আছিল। ভাৰতে এই সময়ছোৱাত মুখ্য উন্নত আৰু উদীয়মান বজাৰ অৰ্থনীতিৰ মাজত সৰ্বাধিক বিকাশৰ হাৰ পঞ্জীয়ন কৰিছিল। আইএমএফৰ মতে, বজাৰ বিনিময় হাৰৰ ক্ষেত্ৰত ডলাৰৰ হিচাপত ভাৰত ২০২৭ চনত তৃতীয় সৰ্ববৃহৎ অৰ্থনীতি হ'ব বুলি অনুমান কৰা হৈছে। এইটোও অনুমান কৰা হৈছে যে অহা পাঁচ বছৰত বিশ্বব্যাপী বিকাশত ভাৰতৰ অৱদান ২০০ বেছিছ পইণ্ট বৃদ্ধি পাব।

যোৱা চাৰি বছৰত মূলধন ব্যয়ৰ তিনিগুণ বৃদ্ধিয়ে অৰ্থনৈতিক বিকাশ আৰু নিযুক্তি সৃষ্টিৰ ওপৰত ব্যাপক গুণক প্ৰভাৱ পেলাইছে বুলি লক্ষ্য কৰি কেন্দ্ৰীয় বিত্ত আৰু কৰ্পোৰেট পৰিক্ৰমা মন্ত্ৰীয়ে পৰৱৰ্তী বছৰৰ বাবে ব্যয়ৰ পৰিমাণ ১১,১১,১১১ কোটিলৈ ১১.১ শতাংশ বৃদ্ধি কৰাৰ কথা ঘোষণা কৰে। আজি সংসদত ২০২৪-২৫ বৰ্ষৰ অন্তৱৰ্তীকালীন উপস্থাপন কৰি তেওঁ জনায় যে ই মুঠ ঘৰুৱা উৎপাদনৰ (জিডিপি) ৩.৪ শতাংশ হ'ব। বিকাশৰ গতি অধিক শক্তিশালী কৰিবলৈ, চৰকাৰে ৰাজ্যসমূহক তেওঁলোকৰ নিজ নিজ মূলধন ব্যয় বৃদ্ধি কৰাৰ বাবে ৫০ বছৰৰ সুত-মুক্ত ঋণৰ বাবে বাজেট আকলনত ১.৩ লাখ কোটি টকা আৱণ্টন কৰিছিল। বিত্ত মন্ত্ৰীয়ে কৈছিল যে এই আঁচনিখন এই বছৰো অব্যাহত থাকিব।

২০১৪-২৩ বৰ্ষক এফডিআই প্ৰবাহৰ সোণালী যুগ বুলি অভিহিত কৰি সীতাৰমণে সদনক জনায় যে এই সময়ছোৱাত প্ৰবাহ ২০০৫-১৪ বৰ্ষ কেইটাৰ দুগুণ আছিল, যাৰ পৰিমাণ আছিল ৫৯৬ বিলিয়ন ডলাৰ। "নিৰন্তৰ বিদেশী বিনিয়োগক উৎসাহিত কৰিবলৈ, আমি আমাৰ বিদেশী অংশীদাৰসকলৰ সৈতে ‘ফাৰ্ষ্ট ডেভেলপড ইণ্ডিয়া’ৰ ভাৱনাৰে দ্বিপাক্ষিক বিনিয়োগ চুক্তিৰ আলোচনা কৰি আছো।“

ভাৰতৰ বাহ্যিক স্থিতি, বিশেষকৈ চলিত একাউণ্ট ঘাটিত এক গুৰুত্বপূৰ্ণ হ্ৰাস আৰু এক আৰামদায়ক বৈদেশিক মুদ্ৰা সংৰক্ষণ বাফাৰৰ ফলত ২০২৩-২৪ বিত্তীয় বৰ্ষত ভাৰতীয় টকা স্থিৰ হৈ মূলধনৰ প্ৰবাহ পুনৰুত্থান হয়। লগতে, মেক্ৰ'-ইকনমিক ফ্ৰেমৱৰ্ক বিবৃতি ২০২৪-২৫-ত কোৱা হৈছে যে চৰকাৰে গ্ৰহণ কৰা সক্ৰিয় যোগানৰ দিশৰ জৰিয়তে ভাৰতত মুদ্ৰাস্ফীতিৰ চাপ যথেষ্ট হ্ৰাস পাইছে।

ভাৰতীয় অৰ্থনীতিৰ বিত্তীয় পৰিস্থিতিৰ কথা বিবেচনা কৰি বিত্ত মন্ত্ৰীয়ে কয়, "২০২৪-২৫ বৰ্ষত বিত্তীয় ঘাটি জিডিপিৰ ৫.১ শতাংশ বুলি অনুমান কৰা হৈছে। ২০২১-২২ বৰ্ষৰ বাবে মোৰ বাজেট ভাষণত ঘোষণা কৰা অনুসৰি, আমি ২০২৫-২৬ বৰ্ষৰ ভিতৰত বিত্তীয় ঘাটি ৪.৫ শতাংশৰ তললৈ হ্ৰাস কৰাৰ পথত আছোঁ।" এই প্ৰতিশ্ৰুতি অনুসৰি, ২০২৩-২৪ বৰ্ষৰ সংশোধিত আকলনত বিত্তীয় ঘাটি জিডিপিৰ ৫.৮ শতাংশ হ'ব বুলি অনুমান কৰা হৈছে, যি ২০২৩-২৪ বৰ্ষৰ বাজেট আকলনতকৈ ৫.৯ শতাংশতকৈ কম," কৌশলগত বিবৃতিত কোৱা হৈছে।

বিত্তীয় সূচক- জিডিপিৰ শতাংশ হিচাপে লক্ষ্য সলনি কৰা

 

সংশোধিত আকলন

বাজেটৰ আকলন

২০২৩-২৪

২০২৪-২৫

১. বিত্তীয় ঘাটি

৫.৮

৫.১

২. ৰাজহ ঘাটি

২.৮

২.০

৩. প্ৰাথমিক ঘাটি

২.৩

১.৫

৪. কৰ ৰাজহ (মুঠ)

১১.৬

১১.৭

৫. কৰ বিহীন ৰাজহ

১.৩

১.২

৬. কেন্দ্ৰীয় চৰকাৰৰ ঋণ

৫৭.৮

৫৬.৮

(উৎস: মধ্য-ম্যাদী বিত্তীয় নীতি আৰু বিত্তীয় নীতি কৌশলগত বিবৃতি)

২০২৪-২৫ বিত্তীয় বৰ্ষৰ বাবে কৌশলগত অগ্ৰাধিকাৰ:

চৰকাৰৰ বিত্তীয় নীতিৰ উদ্দেশ্য হৈছে সামগ্ৰিক মেক্ৰ'-ইকনমিক ভাৰসাম্যৰ সৈতে আপোচ নকৰাকৈ বাহ্যিক আঘাতৰ সন্মুখীন হ'বলৈ আৰু বিশ্বব্যাপী অৰ্থনৈতিক মন্দাৱস্থাৰ বিপদাশংকা হ্ৰাস কৰিবলৈ ঘৰুৱা অৰ্থনীতিক অধিক গতিশীল কৰা। চৰকাৰৰ ২০২৪-২৫ বিত্তীয় বৰ্ষৰ বিত্তীয় ৰণনীতি নিম্নলিখিত বিস্তৃত উদ্দেশ্যৰ ওপৰত আধাৰিত:

ক. অপ্ৰত্যাশিত আঘাতবোৰ অৱশোষণ কৰিবলৈ অধিক সামগ্ৰিক, বহনক্ষম আৰু অধিক গতিশীল ঘৰুৱা অৰ্থনীতিৰ দিশত লক্ষ্য ৰখা হৈছে, যদি থাকে।

খ. আন্তঃগাঁথনি উন্নয়নৰ গতি বজাই ৰাখিবলৈ মূলধন ব্যয়ৰ দিশত অধিক সম্পদ সলনি আৰু আৱণ্টন কৰা

গ. মূলধন ব্যয়ৰ বাবে ৰাজ্যসমূহৰ প্ৰচেষ্টাৰ পৰিপূৰক হৈ ৰাজহুৱা আন্তঃগাঁথনি বৃদ্ধিৰ দিশত বিত্তীয় ফেডাৰেলিজমৰ সামগ্ৰিক দৃষ্টিভংগী অব্যাহত ৰখা

ঘ. প্ৰধানমন্ত্ৰী গতিশক্তিৰ নীতি গ্ৰহণ কৰি, দেশত আন্তঃগাঁথনি প্ৰকল্পসমূহৰ একত্ৰিত আৰু সমন্বিত পৰিকল্পনা আৰু ৰূপায়ণৰ ওপৰত গুৰুত্ব আৰোপ

ঙ. মুখ্য উন্নয়নমূলক খণ্ড অৰ্থাৎ খোৱা পানী, গৃহ, অনাময়, সেউজ শক্তি, স্বাস্থ্য, শিক্ষা, কৃষি, গ্ৰাম্য উন্নয়ন, প্ৰণালী আদিৰ বাবে নাগৰিকসকলৰ দীৰ্ঘম্যাদী বহনক্ষম আৰু সামগ্ৰিক উন্নতিৰ বাবে ব্যয়ক অগ্ৰাধিকাৰ দিয়া

চ. এছএনএ/টিএছএ আদিৰ ব্যৱহাৰৰ জৰিয়তে সময়মতে সম্পদ মুকলি কৰাৰ জৰিয়তে নগদ প্ৰৱন্ধনৰ কাৰ্যকৰীতা বৃদ্ধি কৰা

 

*****

YKB/NB/VM/AA


(Release ID: 2001702) Visitor Counter : 139