বিত্ত মন্ত্ৰালয়
azadi ka amrit mahotsav

নতুন দিল্লীত অনুষ্ঠিত ৫৬ সংখ্যক জি এছ টি পৰিষদৰ সিদ্ধান্ত সন্দৰ্ভত সঘনাই সোধা প্ৰশ্নবোৰ

Posted On: 03 SEP 2025 11:28PM by PIB Guwahati

১/ জি এছ টিৰ হাৰৰ পৰিৱৰ্তন কেতিয়া কাৰ্যকৰী হ’ব?

জি এছ টি পৰিষদৰ ৫৬ সংখ্যক বৈঠকত দিয়া পৰামৰ্শ অনুসৰি চিগাৰেট, চোবাই খোৱা ধঁপাতজাতীয় সামগ্ৰী যেনে- জৰ্দা, কেঁচা ধঁপাত আৰু বিড়ি আদিৰ বাহিৰে অন্যান্য সেৱা আৰু সামগ্ৰীৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰৰ পৰিৱৰ্তন ২০২৫ চনৰ ২২ ছেপ্টেম্বৰৰ পৰা কাৰ্যকৰী হ’ব। নিৰ্দিষ্ট সামগ্ৰী অৰ্থাৎ চিগাৰেট, চোবাই খোৱা ধঁপাতজাতীয় সামগ্ৰী যেনে- জাৰ্দা, কেঁচা ধঁপাত আৰু বিড়িৰ বাবে বৰ্তমানৰ জি এছ টি আৰু ক্ষতিপূৰণ কৰৰ হাৰ প্ৰযোজ্য হৈ থাকিব আৰু ক্ষতিপূৰণৰ কৰৰ হিচাপত সম্পূৰ্ণ ঋণ আৰু সুতৰ দায়বদ্ধতা নিষ্পত্তি কৰাৰ ভিত্তিত নতুন নিৰিখসমূহ অধিসূচনা জাৰি কৰি পৰৱৰ্তী তাৰিখত কাৰ্যকৰী কৰা হ'ব।

২/ চিজিএছটি আইন, ২০১৭ৰ অধীনত সামগ্ৰীৰ বাবে প্ৰয়োজনীয় পঞ্জীয়নৰ সীমাৰ কোনো পৰিৱৰ্তন হৈছেনে?

নাই, চিজিএছটি আইন, ২০১৭ৰ অধীনত সামগ্ৰীৰ বাবে প্ৰয়োজনীয় পঞ্জীয়নৰ সীমাৰ কোনো পৰিৱৰ্তন হোৱা নাই।

৩/ কোনখন অধিসূচনাত সংশোধিত হাৰৰ ব্যৱস্থা কৰা হৈছে?

জি এছ টিৰ হাৰৰ পৰিৱৰ্তনৰ বিষয়ে হাৰৰ অধিসূচনাত অৱগত কৰা হ’ব। এই অধিসূচনা চিবিআইচিৰ ৱেবছাইটত উপলব্ধ হ’ব।

৪/ জি এছ টিৰ হাৰৰ পৰিৱৰ্তন বলবৎ হোৱাৰ আগতে যদি মই সামগ্ৰী/সেৱা বা দুয়োটা যোগান ধৰিছিলো কিন্তু পিছত চালান জাৰি কৰা হৈছিল তেন্তে প্ৰযোজ্য কৰ হাৰৰ কি হ’ব?

চিজিএছটি আইন, ২০১৭ৰ ধাৰা ১৪ (ক)(১) অনুসৰি, যদিহে সামগ্ৰী বা সেৱা বা দুয়োটা কৰৰ হাৰ পৰিৱৰ্তনৰ পূৰ্বে যোগান ধৰা হৈছে, আৰু কৰৰ হাৰ সলনি হোৱাৰ পিছত চালান জাৰি কৰা হৈছে, তেন্তে যোগানৰ সময় অৰ্থাৎ এনে যোগানৰ ওপৰত কৰ পৰিশোধ কৰাৰ দায়বদ্ধতাৰ তাৰিখ তলত দিয়া ধৰণৰ হ’ব:

  1. যদি কৰৰ হাৰৰ পৰিৱৰ্তনৰ পিছত পেমেণ্ট লাভ কৰা হয়, তেন্তে যোগানৰ সময়টো পৰিশোধ প্ৰাপ্ত কৰাৰ তাৰিখ বা চালান জাৰি কৰাৰ তাৰিখ বুলি গণ্য কৰা হ 'ব, যিটো আগতে হয়।
  2. যদিহে কৰৰ হাৰ সলনি হোৱাৰ আগতেই পেমেণ্ট লাভ কৰা হৈছে, তেন্তে যোগানৰ সময় হ’ব পেমেণ্ট লাভ কৰাৰ তাৰিখ।

৫/ যদি মই সামগ্ৰী/সেৱা বা দুয়োটা যোগানৰ বাবে অগ্ৰিম ধন লাভ কৰিছো কিন্তু যোগান সম্পূৰ্ণ হোৱা নাই বা চালান জাৰি কৰা হোৱা নাই তেন্তে জি এছ টিৰ হাৰ কিমান প্ৰযোজ্য হ’ব?

যোগানৰ বিধান অনুসৰি জি এছ টিৰ হাৰ নিৰ্ধাৰণ কৰা হ’ব। (চিজিএছটি আইন, ২০১৭ৰ ১৪ নং ধাৰা চাওক)।

৬) জি এছ টিৰ হাৰৰ পৰিৱৰ্তন কাৰ্যকৰী হোৱাৰ পূৰ্বে কৰা ক্ৰয়ৰ বাবে আই টি চিৰ কি হ’ব? এতিয়া হ্ৰাস হৈ থকা হাৰত আইটিচি পামনে?

চিজিএছটি আইনৰ ১৬(১) ধাৰাত পঞ্জীয়নভুক্ত ব্যক্তিয়ে তেওঁৰ ব্যৱসায়ৰ কালছোৱাত বা আগুৱাই নিয়াৰ সময়ত তেওঁ কৰা বা তেওঁৰ দ্বাৰা কৰা নিৰ্ধাৰিত চৰ্ত আৰু নিষেধাজ্ঞাৰ অধীনত আভ্যন্তৰীণ যোগানৰ ওপৰত প্ৰদান কৰা ইনপুট কৰ ক্ৰেডিট ল’বলৈ অধিকাৰ প্ৰদান কৰে, যিটো তেওঁৰ ক্ৰেডিট লেজাৰত জমা কৰা হয়। একেদৰে যদি কোনো পঞ্জীয়নভুক্ত ব্যক্তিয়ে আভ্যন্তৰীণ যোগান লাভ কৰে আৰু সেইখিনিতে এনে যোগান কৰাৰ সময়ত প্ৰচলিত হাৰত যথাযথভাৱে কৰ আৰোপ কৰা হয়, তেন্তে উক্ত পঞ্জীয়নভুক্ত ব্যক্তিজনে এনে অন্যান্য চৰ্ত/নিষেধাজ্ঞাৰ অধীনত আৰু চিজিএছটি আইন, ২০১৭ৰ ধাৰা ৪৯ত উল্লেখ কৰা ধৰণে প্ৰদান কৰা এনে কৰ ক্ৰেডিটৰ অধিকাৰী হ’ব।

৭) সামগ্ৰী আমদানিৰ ক্ষেত্ৰত আই জি এছ টিৰ হাৰৰ ওপৰত কি প্ৰভাৱ পৰিব?

আমদানিকৃত সামগ্ৰীৰ আই জি এছ টি হ’ব হাৰৰ অধিসূচনাত জাৰি কৰা জি এছ টি হাৰ, য’ত আই জি এছ টিৰ হাৰ পৃথকে ৰেহাই দিয়া হৈছে ।

৮) ২০২৫ চনৰ ২২ ছেপ্টেম্বৰ বা তাৰ পিছত কৰা সামগ্ৰী/সেৱাৰ মোৰ বাহিৰৰ যোগানৰ ওপৰত জি এছ টি ৰেট হ্ৰাস কৰা হৈছে, কিন্তু মোৰ লেজাৰত ইতিমধ্যে জি এছ টি আই টি চি আছে যিটো অধিক হাৰৰ বাবে জমা হৈছে। এনে ক্ৰেডিট ব্যৱহাৰ কৰি যাব পাৰিমনে?

ই-ক্ৰেডিট লেজাৰত এবাৰ যথাযথভাৱে লাভ কৰা ইনপুট টেক্স ক্ৰেডিট চিজিএছটি আইনৰ ধাৰা ৪৯(৪)ৰ বিধান আৰু ইয়াৰ অধীনত নিৰ্মিত নিয়মৰ ভিত্তিত যিকোনো আউটপুট কৰ দায়বদ্ধতাৰ নিষ্পত্তিৰ বাবে ব্যৱহাৰ কৰিব পাৰি।

৯/ নতুন হাৰৰ সূচীৰ অধীনত মোৰ বাহিৰৰ যোগান ৰেহাই দিয়া হৈছে। কিন্তু জি এছ টি পেমেণ্টৰ আই টি চি মোৰ একাউণ্টত ইতিমধ্যে আছে। আইটিচি ঘূৰাই দিব লাগিব নেকি?

আইটিচিক ২১ ছেপ্টেম্বৰ, ২০২৫লৈকে দিয়া সামগ্ৰী/সেৱা বা দুয়োটাৰে যোগানৰ বাবে বাহিৰৰ দায়বদ্ধতা নিষ্কাশন কৰিবলৈ ব্যৱহাৰ কৰিব পাৰি। কিন্তু ২২ ছেপ্টেম্বৰ, ২০২৫ তাৰিখে বা তাৰ পিছত দিয়া যোগানৰ বাবে যেতিয়া হাৰ পৰিৱৰ্তন প্ৰভাৱিত হ’ব, তেতিয়া চিজিএছটি আইন, ২০১৭ৰ বিধান অনুসৰি আইটিচি ঘূৰাই দিব লাগিব।

১০) অধিসূচনা কৰা অনুসৰি সংশোধিত হাৰৰ কাৰ্যকৰী হোৱাৰ তাৰিখলৈকে প্ৰভাৱিত যোগানৰ বাবে ওলোটা শুল্ক গাঁথনিৰ পৰা উদ্ভৱ হোৱা সঞ্চিত ঋণৰ ধন ঘূৰাই ল’বলৈ মোক অনুমতি দিয়া হ’বনে?

উক্ত বিষয়টো বিজ্ঞপ্তি নম্বৰ ১৩৫-০৫-২০২০-জি এছ টি তাৰিখ ৩১-০৩-২০২০ (সংশোধিত হিচাপে) ৰ জৰিয়তে স্পষ্ট কৰা হৈছে, য 'ত কোৱা হৈছে যে চি জি এছ টি আইনৰ ধাৰা ৫৪ (৩) ৰ প্ৰথম প্ৰতিশ্ৰুতিৰ দফা (ii) অনুসৰি জমা হোৱা আই. টি. চি.-ৰ ধন ঘূৰাই দিয়া হৈছে, য' ত উৎপাদন যোগানৰ ওপৰত কৰ হাৰতকৈ ইনপুটৰ ওপৰত কৰ হাৰ অধিক হোৱাৰ বাবে ঋণ জমা হৈছে। অৱশ্যে, এনে ক্ষেত্ৰত ইনপুট আৰু আউটপুট একে হোৱাৰ বাবে, যদিও সময়ত বিভিন্ন স্থানত বিভিন্ন কৰ হাৰ আকৰ্ষণ কৰে, উপধাৰাৰ প্ৰথম চৰ্তাৱলীৰ দফা (ii) ৰ প্ৰক্ৰিয়াৰ অধীনত সামৰি লোৱা নহয়।

 

১১) যদি মোৰ ইতিমধ্যে কৰৰ হাৰৰ পৰিৱৰ্তন কাৰ্যকৰী হোৱাৰ তাৰিখত মজুত আছে, তেন্তে মই সংশোধিত হাৰ প্ৰয়োগ কৰিব লাগেনে?

যোগানৰ ওপৰত জি এছ টি আৰোপ কৰা হয়। গতিকে সংশোধিত জি এছ টিৰ হাৰ অধিসূচনা জাৰি কৰাৰ দিনা বা তাৰ পিছত যোগান ধৰা সামগ্ৰীৰ ওপৰত সামগ্ৰী/সেৱা বা দুয়োটাৰে বাহ্যিক যোগানৰ ক্ষেত্ৰত নতুন জি এছ টি হাৰ প্ৰযোজ্য হ’ব।

১২) নতুন হাৰ কাৰ্যকৰী হ’লে ট্ৰেনজিটত থকা সামগ্ৰীৰ ওপৰত ই-ৱে বিল বাতিল কৰি নতুনকৈ সৃষ্টি কৰিব লাগিবনে?

২০১৭ চনৰ চিজিএছটি নিয়মৰ ১৩৮ নং নিয়ম অনুসৰি সামগ্ৰীৰ যোগান/পৰিবহণ আৰম্ভ হোৱাৰ পূৰ্বে ই-ৱে বিল সৃষ্টি কৰিব লাগিব। নতুন হাৰ কাৰ্যকৰী হ’লে ট্ৰেনজিটত থকা সামগ্ৰীৰ ই-ৱে বিল বাতিল আৰু নতুন উৎপাদনৰ কোনো বাধ্যতামূলক প্ৰয়োজনীয়তা নাই। বৰ্তমান ট্ৰেনজিটত থকা ই-ৱে বিলসমূহ মূল বৈধতাৰ সময়সীমা অনুসৰি বৈধ হৈ থাকিব।

১৩) ইউ এইচ টি (অতি উচ্চ তাপমাত্ৰা) গাখীৰক ৰেহাই দিয়া হৈছে। ইউ এইচ টি গাখীৰৰ ৰেহাইয়ে উদ্ভিদ ভিত্তিক গাখীৰকো সামৰি লয়নে?

ইউ এইচ টি গাখীৰৰ বাহিৰে বাকী সকলো দুগ্ধ গাখীৰ ইতিমধ্যে জি এছ টিৰ পৰা ৰেহাই দিয়া হৈছিল। সেয়েহে একেধৰণৰ সামগ্ৰীক একে ধৰণৰ কৰ ব্যৱস্থা প্ৰদান কৰিবলৈ ইউ এইচ টি গাখীৰ ৰেহাই দিয়া হৈছে। সৰিয়হৰ গাখীৰৰ পানীয়ৰ বাহিৰে উদ্ভিদ ভিত্তিক গাখীৰৰ পানীয়ই ১৮% জি এছ টি আকৰ্ষণ কৰাৰ বিপৰীতে সৰিয়হ গাখীৰৰ পানীয়ই ১২% জি এছ টি আকৰ্ষণ কৰে। উদ্ভিদ ভিত্তিক গাখীৰৰ পানীয় আৰু সৰিয়হৰ গাখীৰৰ পানীয়ৰ জি এছ টিৰ হাৰ এতিয়া ৫%লৈ হ্ৰাস কৰা হৈছে।

১৪) ‘অন্যান্য সুৰাবিহীন পানীয়’ৰ ওপৰত ৪০% হাৰৰ কাৰণ কি?

শেহতীয়াকৈ হাৰৰ যুক্তিসংগতকৰণৰ কচৰতৰ আঁৰৰ নীতিটো হ’ল ভুল শ্ৰেণী বিভাজন আৰু বিবাদৰ সমস্যাৰ পৰা হাত সাৰিবলৈ একেধৰণৰ সামগ্ৰী একে হাৰত ৰখা। ‘অন্যান্য সুৰাবিহীন পানীয়’ৰ ক্ষেত্ৰতো এই কথা প্ৰয়োগ কৰা হৈছে।

১৫) কোনো সূচীত অন্য ঠাইত উল্লেখ নকৰা খাদ্য প্ৰস্তুতিৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ কিমান?

অন্য ঠাইত উল্লেখ নকৰা খাদ্য প্ৰস্তুতিয়ে ৫% জি এছ টি হাৰ আকৰ্ষণ কৰিব।

১৬) ভাৰতীয় ব্ৰেডৰ নিৰ্দিষ্ট জাতৰ ওপৰতহে জি এছ টি হাৰ সংশোধন কৰাৰ কাৰণ কি?

ইতিমধ্যে ব্ৰেডে ৰেহাই পোৱাৰ বিপৰীতে পিজ্জা ব্ৰেড, ৰুটি, পৰটা আদিয়ে বিভিন্ন কৰৰ হাৰ আকৰ্ষণ কৰিছিল। সকলো ভাৰতীয় ব্ৰেড, যি নামেৰেই নহওক কিয়, ৰেহাই দিয়া হৈছে যদিও প্ৰতিকী ৰূপত মাত্ৰ কম সামগ্ৰীৰ কথাহে উল্লেখ কৰা হৈছে।

১৭) ফলৰ পানীয় বা ফলৰ ৰসযুক্ত কাৰ্বনেটেড পানীয়ৰ হাৰ কিয় বৃদ্ধি কৰা হৈছে?

এই সামগ্ৰীসমূহে জি এছ টিৰ উপৰি ক্ষতিপূৰণৰ কৰৰ অধীনত আছিল। যিহেতু ক্ষতিপূৰণ কৰ বিলুপ্ত কৰাৰ সিদ্ধান্ত লোৱা হৈছে, সেয়েহে কৰ পূৰ্বৰ হাৰ যুক্তিসংগত কৰাৰ স্থিতি বৰ্তাই ৰাখিবলৈ কৰ বৃদ্ধি কৰা হৈছে।

১৮) পনীৰ আৰু অন্যান্য মাখনৰ মাজত কৰ ব্যৱস্থা কিয় বেলেগ?

হাৰ যুক্তিসঙ্গত কৰাৰ পূৰ্বে, পূৰ্বে পেকেজ কৰা আৰু লেবেলযুক্ত ৰূপৰ বাহিৰে আন ঠাইত বিক্ৰী কৰা চীজৰ ক্ষেত্ৰত ইতিমধ্যে শূন্য হাৰ প্ৰযোজ্য আছিল। সেয়েহে এই পৰিৱৰ্তনসমূহ কেৱল পূৰ্বে পেকেজ কৰা আৰু লেবেলযুক্ত ৰূপত যোগান ধৰা চীজৰ ক্ষেত্ৰত কৰা হৈছে। পনীৰ মুখ্যতঃ ক্ষুদ্ৰ উদ্যোগ খণ্ডত উৎপাদন কৰা হয়। এই পদক্ষেপৰ লক্ষ্য হৈছে ভাৰতীয় চীজৰ প্ৰচাৰ কৰা।

১৯) প্ৰাকৃতিক মৌ আৰু কৃত্ৰিম মৌৰ ক্ষেত্ৰত ভিন্নতামূলক কৰ ব্যৱস্থাৰ কাৰণ কি?

ইয়াৰ উদ্দেশ্য হৈছে প্ৰাকৃতিক মৌৰ প্ৰসাৰ।

২০) সকলো কৃষি যন্ত্ৰপাতি / সঁজুলিৰ জি এছ টি হ্ৰাস কৰা হৈছে নেকি?

কৃষি যন্ত্ৰপাতি/সঁজুলি যেনে, স্প্ৰিংকলাৰ, ড্ৰিপ জলসিঞ্চন ব্যৱস্থা, মাটি প্ৰস্তুত বা খেতিৰ বাবে কৃষি, উদ্যান বা বনজ যন্ত্ৰৰ ওপৰত জিএছটিৰ হাৰ; লন বা ক্ৰীড়াক্ষেত্ৰৰ ৰোলাৰ, চপোৱা বা থ্ৰেছিং মেচিনেৰী, ষ্ট্ৰ' বা ফোডাৰ বেলাৰকে ধৰি; ঘাঁহ বা ঘাঁহ কটা যন্ত্ৰ, অন্যান্য কৃষি, উদ্যান, বন, হাঁহ-কুকুৰা বা মৌপালন যন্ত্ৰ, পচন সাৰ যন্ত্ৰ আদি, যিবোৰৰ পূৰ্বে ১২% জি এছ টি আছিল, এতিয়া ৫% লৈ হ্ৰাস কৰা হৈছে।

২১) কৃষি যন্ত্ৰপাতিত সম্পূৰ্ণ ৰেহাই কিয় দিয়া হোৱা নাই ?

হাৰ যুক্তিসংগতকৰণৰ উদ্দেশ্য হৈছে ব্যৱহাৰকাৰী আৰু উৎপাদকৰ মাজত ভাৰসাম্য বজাই ৰখা। কৃষকসকলক সকাহ দিয়াৰ সমান্তৰালকৈ ঘৰুৱা উৎপাদনত বিৰূপ প্ৰভাৱ নপৰাটো গুৰুত্বপূৰ্ণ। যদিহে কৃষি যন্ত্ৰপাতি সম্পূৰ্ণৰূপে ৰেহাই দিয়া হয় তেন্তে এই সামগ্ৰীৰ নিৰ্মাতা/ব্যৱসায়ীসকলে কেঁচামালৰ ওপৰত প্ৰদান কৰা জিএছটিৰ ওপৰত ইনপুট টেক্স ক্ৰেডিট দাবী কৰিব নোৱাৰিব আৰু ইনপুটসমূহৰ ওপৰত প্ৰদান কৰা আইটিচি ঘূৰাই দিব লাগিব। ইয়াৰ ফলত তেওঁলোকৰ ফলপ্ৰসূ কৰ প্ৰাদুৰ্ভাৱ আৰু উৎপাদনৰ খৰচ বৃদ্ধি পাব। এইটো পাছলৈ কৃষকসকলৰ ওচৰলৈ অধিক মূল্যৰ ৰূপত পাৰ হ’ব পাৰে যিয়ে পাছলৈ এই ব্যৱস্থাটোক বিপৰীতমুখী কৰি তুলিব।

২২) ঔষধৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ কিমান?

শূন্য হাৰত নিৰ্দিষ্ট কৰা ঔষধৰ বাহিৰে সকলো ঔষধ/ ঔষধৰ জি এছ টি ৫% ৰেহাইমূলক হাৰ নিৰ্ধাৰণ কৰা হৈছে।

২৩) সকলো সাধাৰণ ঔষধ জি এছ টিৰ পৰা ৰেহাই দিয়া হোৱা নাই কিয়?

যদিহে ঔষধ সম্পূৰ্ণৰূপে ৰেহাই দিয়া হয়, তেন্তে প্ৰস্তুতকাৰী/ব্যৱসায়ীসকলে কেঁচামালৰ ওপৰত প্ৰদান কৰা জিএছটিৰ ওপৰত ইনপুট টেক্স ক্ৰেডিট দাবী কৰিব নোৱাৰিব আৰু ইনপুটসমূহৰ ওপৰত প্ৰদান কৰা আইটিচি ঘূৰাই দিব লাগিব। ইয়াৰ ফলত তেওঁলোকৰ ফলপ্ৰসূ কৰ প্ৰাদুৰ্ভাৱ আৰু উৎপাদনৰ খৰচ বৃদ্ধি পাব। ইয়াক পাছলৈ গ্ৰাহক/ৰোগীলৈ অধিক মূল্যৰ ৰূপত প্ৰেৰণ কৰিব পাৰি যিয়ে পাছলৈ এই ব্যৱস্থাটোক বিপৰীতমুখী কৰি তুলিব।

২৪) সকলো চিকিৎসা সঁজুলিতে ৫% জি এছ টি হাৰ প্ৰযোজ্য নেকি?

বিশেষভাৱে ৰেহাই পোৱা চিকিৎসা, অস্ত্ৰোপচাৰ, দন্ত আৰু পশু চিকিৎসাৰ ক্ষেত্ৰত ব্যৱহৃত সকলো চিকিৎসা সঁজুলি, যন্ত্ৰপাতিৰ ক্ষেত্ৰত ৫% হাৰ প্ৰযোজ্য।

২৫) চিকিৎসা সঁজুলিৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ কিয় হ্ৰাস কৰা হৈছে? ইয়াৰ ফলত ওলোটা শুল্ক গাঁথনিৰ সৃষ্টি নহ’বনে?

এই ব্যৱস্থাৰ উদ্দেশ্য হৈছে স্বাস্থ্যসেৱাৰ খৰচ কম কৰা আৰু তাৰ দ্বাৰা ৰোগী বিশেষকৈ দৰিদ্ৰ লোকসকলক উপকৃত কৰা। এই ব্যৱস্থাই কোনো নতুন ওলোটা শুল্ক গাঁথনিৰ সৃষ্টি নকৰে। কাৰণ বৰ্তমানৰ গাঁথনিটোত ইতিমধ্যে বিপৰীত শুল্ক গাঁথনি আছিল যদিও এই ব্যৱস্থাই ওলোটাটো প্ৰকট কৰিব পাৰে। কিন্তু জি এছ টিৰ অধীনত ওলোটা শুল্কৰ গাঁথনিৰ বাবে উদ্ভৱ হোৱা সঞ্চিত ইনপুট টেক্স ক্ৰেডিটৰ ধন ঘূৰাই দিয়াটো প্ৰস্তুতকাৰীসকলৰ বাবে উপলব্ধ। জি এছ টি পৰিষদে ক্ষিপ্ৰ ধন ঘূৰাই পোৱাৰ সুবিধাৰ বাবে প্ৰক্ৰিয়া সংস্কাৰৰ পৰামৰ্শও আগবঢ়াইছে।

২৬) পেট্ৰ’ল, এল পি জি, চি এন জি বা ডিজেলচালিত সৰু গাড়ীৰ ওপৰত সংশোধিত জি এছ টি হাৰ কিমান? সৰু গাড়ীৰ ভিতৰত কোনবোৰক ৰখা হৈছে?

সকলো সৰু গাড়ীৰ জি এছ টিৰ হাৰ ২৮%ৰ পৰা ১৮%লৈ হ্ৰাস কৰা হৈছে। জি এছ টিৰ উদ্দেশ্যে সৰু গাড়ী মানে ১২০০ চি চি পৰ্যন্ত ইঞ্জিন ক্ষমতা আৰু ৪০০০ মিলিমিটাৰ পৰ্যন্ত দৈৰ্ঘ্যৰ পেট্ৰল, এল পি জি, বা চি এন জি গাড়ী আৰু ১৫০০ চি চি পৰ্যন্ত ইঞ্জিন ক্ষমতা আৰু ৪০০০ মি.মি.ৰ পৰ্যন্ত দৈৰ্ঘ্যৰ ডিজেল গাড়ী।

২৭) ১৫০০ চিচিতকৈ অধিক বা ৪০০০মিমিতকৈ অধিক দৈৰ্ঘ্যৰ বাহনৰ নতুন জিএছটি হাৰ কিমান? ইউটিলিটি বাহনৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ কিমান?

সকলো মধ্যমীয়া আৰু ডাঙৰ গাড়ী অৰ্থাৎ ১৫০০ চিচিতকৈ অধিক বা ৪০০০মিমিতকৈ অধিক দৈৰ্ঘ্যৰ বাহনৰ জিএছটিৰ হাৰ ৪০%। তদুপৰি, ইউটিলিটি বাহন শ্ৰেণীৰ মটৰ বাহন, যি নামেৰেই নহওক কিয়, স্প’ৰ্টছ ইউটিলিটি বাহন (এছ ইউ ভি), মাল্টি ইউটিলিটি বাহন (এম ইউ ভি), বহুমুখী বাহন (এম পি ভি) বা ক্ৰছ-অভাৰ ইউটিলিটি বাহন (এক্স ইউ ভি)কে ধৰি, যাৰ ইঞ্জিন ক্ষমতা ১৫০০ চি চিতকৈ অধিক, দৈৰ্ঘ্য ৪০০ মিলিমিটাৰতকৈ অধিক, আৰু গ্ৰাউণ্ড ক্লিয়াৰেন্স ১৭০ মি.মি. আৰু তাৰ ওপৰৰ, কোনো ধৰণৰ কৰ নোহোৱাকৈ ৪০% জি এছ টি হাৰৰ অধীনলৈ আহিব।

২৮) ৩-চকীয়া বাহনৰ জি এছ টিৰ হাৰ কিমান?

এইচ এছ এন ৮৭০৩ৰ অধীনত শ্ৰেণীভুক্ত তিনিচকীয়া বাহনৰ জি এছ টিৰ হাৰ ১৮%। এয়া ২৮%ৰ পৰা হ্ৰাস কৰা হৈছে।

২৯) বাছ আৰু বাছৰ দৰে চালককে ধৰি ১০ বা তাতকৈ অধিক লোক কঢ়িয়াই নিব পৰাকৈ বাছ আৰু অন্যান্য বাহনৰ জি এছ টিৰ হাৰ কিমান?

চালককে ধৰি দহজন বা তাতকৈ অধিক লোকক পৰিবহণ কৰিব পৰাকৈ প্ৰস্তুত কৰা আৰু এইচ এছ এন ৮৭০২ৰ অধীনত শ্ৰেণীভুক্ত সকলো মটৰ গাড়ীয়ে ১৮% জি এছ টি হাৰ কৰিব। এয়া ২৮%ৰ পৰা হ্ৰাস কৰা হৈছে।

৩০) এম্বুলেন্স হিচাপে যোগান ধৰা বাহনৰ জি এছ টিৰ হাৰ কিমান?

কাৰখানাৰ পৰা স্থানান্তৰ কৰাৰ সময়ত এম্বুলেন্সৰ বাবে প্ৰয়োজনীয় সকলো ফিটিঙ, আচবাব আৰু আনুষংগিক বস্তুৰে সজ্জিত এম্বুলেন্স হিচাপে অনুমোদিত মটৰ বাহনৰ ১৮  শতাংশ জিএছটি ধাৰ্য কৰা হৈছে। ইয়াক ২৮ শতাংশৰ পৰা ১৮ শতাংশলৈ হ্ৰাস কৰা হৈছে।

৩১) সামগ্ৰী পৰিবহণ বাহন যেনে লৰী আৰু ট্ৰাকৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ কিমান?

এইচ এছ এন ৮৭০৪ৰ অধীনত শ্ৰেণীভুক্ত ল’ৰী আৰু ট্ৰাকৰ দৰে সামগ্ৰী পৰিবহণৰ বাবে প্ৰস্তুত কৰা মটৰ গাড়ীবোৰৰ ১৮% জি এছ টি হাৰ ধাৰ্য কৰা হৈছে। এয়া ২৮%ৰ পৰা হ্ৰাস কৰা হৈছে।

৩২) ট্ৰেক্টৰ ট্ৰেইলাৰ আৰু ছেমি ট্ৰেইলাৰৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ কিমান?

১৮০০ চিচিতকৈ অধিক ইঞ্জিন ক্ষমতাৰ ছেমি ট্ৰেইলাৰৰ বাবে ৰোড ট্ৰেক্টৰৰ বাহিৰেও ট্ৰেক্টৰে ৫% জিএছটি হাৰ আকৰ্ষণ কৰে। কিন্তু ১৮০০ চিচিতকৈ অধিক ইঞ্জিন ক্ষমতা থকা ছেমি ট্ৰেইলাৰৰ বাবে ৰোড ট্ৰেক্টৰে ১৮% জিএছটি হাৰ আকৰ্ষণ কৰে। এয়া ২৮%ৰ পৰা হ্ৰাস কৰা হৈছে।

৩৩) মটৰ চাইকেলৰ জি এছ টিৰ হাৰ কিমান?

৩৫০ চিচি পৰ্যন্ত ইঞ্জিন ক্ষমতাৰ মটৰ চাইকেলে ১৮% জিএছটি হাৰ আকৰ্ষণ কৰাৰ বিপৰীতে ৩৫০ চিচিতকৈ অধিক ইঞ্জিন ক্ষমতাৰ মটৰ চাইকেলে ৪০% জিএছটি হাৰ আকৰ্ষণ কৰে।

৩৪) ৩৫০চিচি পৰ্যন্ত মটৰ চাইকেলৰ বাবে জিএছটিৰ হাৰ ১৮%? ইয়াৰ ভিতৰত ৩৫০চিচি মটৰ চাইকেল অন্তৰ্ভুক্ত নেকি?

৪০% হাৰ কেৱল ৩৫০চিচিতকৈ অধিক মটৰ চাইকেলৰ ক্ষেত্ৰতহে প্ৰযোজ্য। গতিকে ১৮% হাৰ ৩৫০চিচি বা ৩৫০চিচিতকৈ কম মটৰ চাইকেলৰ ক্ষেত্ৰতো প্ৰযোজ্য।

৩৫) বৰ্তমান মধ্যমীয়া আৰু ডাঙৰ গাড়ীয়ে ২৮% জি এছ টি আৰু ১৭-২২%ৰ পৰা ক্ষতিপূৰণৰ কৰ আকৰ্ষণ কৰে আৰু সামগ্ৰিকভাৱে কৰৰ হাৰ ৪৫-৫০%। নতুন হাৰ কিমান হ’ব?

মধ্যমীয়া আকাৰৰ আৰু ডাঙৰ গাড়ীৰ নতুন জি এছ টি হাৰ হ’ব ৪০% আৰু কোনো ক্ষতিপূৰণৰ কৰ নাথাকিব।

৩৬) চাইকেল আৰু পাৰ্টছৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ হ্ৰাস কৰা হৈছে নেকি?

চাইকেল আৰু ইয়াৰ পাৰ্টছৰ ক্ষেত্ৰত জি এছ টিৰ হাৰ ১২%ৰ পৰা ৫%লৈ হ্ৰাস কৰা হৈছে।

৩৭) ক্ষুদ্ৰ কৃষি ট্ৰেক্টৰক কিয় জি এছ টিৰ পৰা সম্পূৰ্ণৰূপে ৰেহাই দিয়া হোৱা নাই?

ইয়াৰ উদ্দেশ্য হৈছে ঘৰুৱা উৎপাদকসকলক নিৰুৎসাহিত নকৰাকৈ কৃষকসকলক সকাহ দিয়া। সৰু ট্ৰেক্টৰক সম্পূৰ্ণৰূপে ৰেহাই দিলে এয়া বিপৰীতমুখী হ’ব। যেতিয়া যিকোনো সামগ্ৰীৰ ওপৰত কৰৰ হাৰ শূন্য হয়, তেতিয়া যোগানকাৰীয়ে সামগ্ৰী নিৰ্মাণত ব্যৱহৃত ইনপুটসমূহৰ ওপৰত ইনপুট টেক্স ক্ৰেডিট (আই টি চি) দাবী কৰিব নোৱাৰে আৰু একেখিনি ঘূৰাই দিব লাগিব। অৰ্থাৎ উৎপাদকসকলে এই খৰচ বহন কৰিব লাগিব যিটো অৱশেষত ক্ৰেতাসকলৰ হাতলৈ যাব।

৩৮) ৪০% হাৰক কিয় ‘বিশেষ হাৰ’ বুলি কোৱা হয়? বিশেষ হাৰত সামগ্ৰীবোৰ ৰখাৰ ভিত্তি কি?

এই বিশেষ হাৰ কেৱল নিৰ্বাচিত কিছুমান সামগ্ৰীৰ ক্ষেত্ৰত প্ৰযোজ্য, বিশেষকৈ পচনশীল সামগ্ৰী আৰু কিছুমান বিলাসবহুল সামগ্ৰীৰ ক্ষেত্ৰত আৰু সেয়েহে ই এক বিশেষ হাৰ। ইয়াৰে বেছিভাগ সামগ্ৰীৰ ওপৰত জিএছটিৰ উপৰিও ক্ষতিপূৰণ কৰো আৰোপ কৰা হৈছিল। এই বিশেষ হাৰ অন্যান্য সামগ্ৰী আৰু সেৱাৰ ক্ষেত্ৰত প্ৰয়োগ কৰা হৈছে কিয়নো এইবোৰত ইতিমধ্যে সৰ্বাধিক ২৮ শতাংশ জিএছটি আছিল।

৩৯) কাঠৰ গুড়িৰ ওপৰত কৰৰ হাৰৰ পাৰ্থক্যৰ কাৰণ কি?

কাঠৰ গুড়ি কাগজ আৰু বস্ত্ৰ তৈয়াৰ কৰিবলৈ ব্যৱহাৰ কৰা হয়। কাগজৰ আৰু বস্ত্ৰৰ শৃংখলে পৃথকে পৃথকে কাম কৰে। বস্ত্ৰশিল্পৰ বাবে কৰৰ ব্যৱস্থা হৈছে যাতে অন্যান্য বস্ত্ৰ সামগ্ৰীৰ সৈতে সমতা ৰক্ষা হয়।

৪০) কেঁচা কপাহৰ ওপৰত কিয় জি এছ টি আঁতৰোৱা হোৱা নাই?

বৰ্তমান কপাহে ৰিভাৰ্ছ চাৰ্জৰ ভিত্তিত জি এছ টি আকৰ্ষণ কৰে। অৰ্থাৎ কৃষকসকলে কেঁচা কপাহ যোগান ধৰাৰ সময়ত জি এছ টি দিব নালাগে। জি এছ টিত কপাহৰ ওপৰত কৰ আৰোপ কৰাৰ কাৰণ হ’ল ইনপুট ক্ৰেডিট চেইন ভাঙি যোৱাৰ পৰা হাত সাৰিবলৈ আৰু কপাহৰ ওপৰত দিয়া জি এছ টি বস্ত্ৰ উদ্যোগৰ বাবে ইনপুট টেক্স ক্ৰেডিট হিচাপে উপলব্ধ। ইয়াৰ দ্বাৰা অৱশেষত গ্ৰাহকসকল উপকৃত হ’ব।

৪১) বস্ত্ৰ খণ্ডৰ বাবে ৰাসায়নিক ৰং, প্লাষ্টিক, ধাতু, ধাতুযুক্ত সূতা ব্যৱহাৰ কৰা ৰবৰ, জিপাৰ, ইলাষ্টিক, ৰবৰযুক্ত সূতা, ইলাষ্টিক আবৃত সূতা, অলংকৰণ আদিত কৰৰ হাৰ কিয় হ্ৰাস কৰা হোৱা নাই ?

হাৰ যুক্তিসংগতকৰণ অনুশীলনৰ লক্ষ্য হৈছে মানৱসৃষ্ট মূল্য শৃংখলত বৈপৰীত্যৰ সংশোধন কৰা। এইটো ফাইবাৰ নিউট্ৰেল নীতিৰ সৈতে মিল আছে। অৱশ্যে তালিকাভুক্ত সামগ্ৰীসমূহ বহু ব্যৱহাৰযুক্ত সামগ্ৰী।

এই সামগ্ৰীসমূহৰ ওপৰত জিএছটি হ্ৰাস কৰিবলৈ এক অন্তিম ব্যৱহাৰ-আধাৰিত ব্যৱস্থাৰ প্ৰয়োজন হ"ব যি অন্তিম ব্যৱহাৰ-আধাৰিত ৰেহাইৰ পৰা আঁতৰি যোৱাৰ বৰ্তমানৰ নীতিৰ বিৰুদ্ধে।

৪২) জিঅ’টেক্সটাইল আৰু এগ্ৰ’-টেক্সটাইলৰ দৰে কাৰিকৰী বস্ত্ৰশিল্পই গভীৰ বিপৰীত অৱস্থান সন্মুখীন হ’বনে কাৰণ এইবোৰে মূলতঃ পলিইথাইলিন আৰু পলিপ্ৰ’পাইলিনৰ দৰে প্লাষ্টিক উপাদান ব্যৱহাৰ কৰে?

ভাৰতে গ্ৰহণ কৰা বিশ্ব শুল্ক সংস্থাৰ সুসংগত নামাকৰণ প্ৰণালীৰ ওপৰত ভিত্তি কৰি ভূ-বস্ত্ৰ আৰু কৃষি-বস্ত্ৰৰ দৰে কাৰিকৰী বস্ত্ৰক বস্ত্ৰ হিচাপে শ্ৰেণীবদ্ধ কৰা হয়, প্লাষ্টিক হিচাপে নহয়। যদিও বিপৰীত অৱস্থা গভীৰ হ "ব পাৰে, জি. এছ. টি.-ৰ অধীনত বিপৰীত মাচুলৰ বাবে জমা হোৱা ঋণৰ ধন ঘূৰাই পোৱা যায়। সেয়েহে, জমা হোৱা ইনপুট কৰ ক্ৰেডিট ধন ঘূৰাই দিয়াৰ জৰিয়তে নিষ্ক্ৰিয় কৰা হয়। প্ৰক্ৰিয়াটোৰ উন্নতিয়ে ৰিফাণ্ডৰ দ্ৰুত ক্লিয়াৰেন্স নিশ্চিত কৰিব।

৪৩) ধাতুকৃত প্লাষ্টিক ফিল্মৰ পৰা নিৰ্মিত অনুকৰণীয় জাৰিত পদাৰ্থত বিপৰীত শুল্ক গাঁথনিৰ ধন ঘূৰাই দিয়াৰ ক্ষেত্ৰত কিয় নিষেধাজ্ঞা আৰোপ কৰা হৈছে, আনহাতে প্লাষ্টিক বা ৰবৰৰ পৰা নিৰ্মিত অন্যান্য বস্ত্ৰজাত সামগ্ৰীৰ ওপৰত ধন ঘূৰাই দিয়াৰ ক্ষেত্ৰত আন কোনো বাধা নাই?

অনুকৰণীয় জাৰিত প্লাষ্টিক/ পলিয়েষ্টাৰ ফিল্মৰ ওপৰত আইটিচি নিষিদ্ধ কৰাৰ সিদ্ধান্ত লোৱা হয় ৫২সংখ্যক পৰিষদৰ বৈঠকত। এই জি এছ টি হাৰ যুক্তিসংগতকৰণৰ কচৰতৰ কেন্দ্ৰবিন্দু হৈছে জি এছ টিৰ হাৰ সুশৃংখলিত কৰা।

৪৪) টয়লেটৰ চাবোনৰ বাৰৰ ওপৰত নতুন জিএছটিৰ হাৰ কিমান? তৰল চাবোন আৰু বাৰত থকা চাবোনৰ মাজত কিয় পাৰ্থক্য ৰখা হৈছে?

টয়লেটৰ চাবোন বাৰৰ ওপৰত নতুন জিএছটিৰ হাৰ ৫%। ইয়াৰ উদ্দেশ্য হৈছে নিম্ন মধ্যবিত্ত শ্ৰেণী আৰু সমাজৰ দৰিদ্ৰ শ্ৰেণীৰ বাবে মাহেকীয়া ব্যয় হ্ৰাস কৰা।

৪৫) ফেচ পাউদাৰ আৰু চেম্পুৰ ওপৰত জি এছ টি হ্ৰাস কৰাৰ কাৰণ কি? ইয়াৰ দ্বাৰা এমএনচি আৰু বিলাসী ব্ৰেণ্ডৰ লাভ নহ’বনে?

এই সামগ্ৰীসমূহ জনসংখ্যাৰ প্ৰায় সকলো শ্ৰেণীৰ বাবে দৈনন্দিন ব্যৱহাৰৰ সামগ্ৰী। যদিও এম এন চি বা বিলাসী ব্ৰেণ্ডে বিক্ৰী কৰা দামী ফেচ পাউদাৰ আৰু চেম্পুও লাভৱান হ’ব, তথাপি হাৰ যুক্তিসংগতকৰণৰ কচৰতৰ উদ্দেশ্য হৈছে কৰ গাঁথনি আৰু অধিক সৰল কৰা। প্ৰসাধন সামগ্ৰীৰ ব্ৰেণ্ড বা মূল্যৰ ওপৰত ভিত্তি কৰি কৰ ব্যৱস্থাই প্ৰশাসনৰ বাবে প্ৰত্যাহ্বানৰ সৃষ্টি কৰাৰ উপৰি কৰ গাঁথনিত জটিলতা সৃষ্টি কৰিব।

৪৬) কেৱল ফেচ পাউদাৰ আৰু শ্বেভিং ক্ৰীমৰ দৰে নিৰ্বাচিত বস্তুৰ ওপৰতহে জি এছ টি হ্ৰাস কৰা হৈছে কিয়?

জনসংখ্যাৰ বেছিভাগৰ বাবে দৈনন্দিন ব্যৱহাৰৰ সামগ্ৰীৰ কেৱল কিছুমান সামগ্ৰীৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ ৫% লৈ হ্ৰাস কৰা হৈছে।

৪৭) মাউথৱাছৰ ওপৰত জি এছ টি কিয় হ্ৰাস কৰা হোৱা নাই, যিটো ডেণ্টেল ফ্লছৰ দৰে সাধাৰণতে ঘৰে ঘৰে সেৱন কৰা হয়?

জি এছ টি পৰিষদে মৌলিক দন্ত পৰিষ্কাৰ-পৰিচ্ছন্ন সামগ্ৰীৰ প্ৰকৃতিৰ টুথপেষ্ট, টুথব্ৰাছ আৰু ডেণ্টেল ফ্লছৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ ৫%লৈ হ্ৰাস কৰাৰ পৰামৰ্শ দিয়ে।

৪৮) কয়লাৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ কিয় বৃদ্ধি কৰা হৈছে? ইয়াৰ ফলত বিদ্যুতৰ খৰচত কোনো প্ৰভাৱ নপৰিবনে?

হাৰ যুক্তিসঙ্গত কৰাৰ পূৰ্বে কয়লাই ৫ শতাংশ জিএছটি আৰু প্ৰতি টনত ৪০০ টকাৰ ক্ষতিপূৰণ শুল্ক আকৰ্ষণ কৰিছিল। পৰিষদে ক্ষতিপূৰণ শুল্ক বাতিল কৰাৰ পৰামৰ্শ দিছে আৰু সেয়েহে এই হাৰ জি. এছ. টি.-ত অন্তৰ্ভুক্ত কৰা হৈছে। ইয়াৰ ফলত কোনো অতিৰিক্ত বোজা নপৰিব।

৪৯) টেনডু পাতৰ জি এছ টিৰ হাৰ হ্ৰাস কৰা হৈছে নেকি? কিয় হ্ৰাস কৰা হৈছে এই হাৰ?

ইতিমধ্যে ধঁপাতৰ পাতৰ ৫% হোৱাৰ বাবে টেনডু পাতৰো জি এছ টিৰ হাৰ ৫%লৈ হ্ৰাস কৰা হৈছে। টেনডু পাতো বনৰ পৰা সামান্য পৰিমানে উৎপাদিত সামগ্ৰী।

৫০) নবীকৰণযোগ্য শক্তিৰ সঁজুলি/যন্ত্ৰৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ কিমান?

নবীকৰণযোগ্য শক্তিৰ সঁজুলি/যন্ত্ৰৰ ওপৰত জিএছটিৰ হাৰ ১২% ৰ পৰা ৫ % লৈ হ্ৰাস কৰা হৈছে।

৫১) নবীকৰণযোগ্য শক্তিৰ সঁজুলি /যন্ত্ৰৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ কিয় হ্ৰাস কৰা হৈছে? ইয়াৰ ফলত ওলোটা শুল্ক গাঁথনিৰ সৃষ্টি নহ’বনে?

এই সামগ্ৰীসমূহে ইতিমধ্যে ওলোটা শুল্কৰ গাঁথনিৰ সন্মুখীন হৈছিল। জিএছটিৰ হাৰ ৫%লৈ হ্ৰাস কৰিলে বিপৰীতকৰণ গভীৰ হ’ব যদিও ওলোটা শুল্কৰ গাঁথনিৰ পৰা উদ্ভৱ হোৱা ধন ঘূৰাই দিয়াৰ ব্যৱস্থা উপলব্ধ থাকিব। ইয়াৰ উপৰি এই ব্যৱস্থাৰ সংস্কাৰে ক্ষিপ্ৰ ধন ঘূৰাই দিয়াটো নিশ্চিত কৰিব। ইয়াৰ উদ্দেশ্য হৈছে নবীকৰণযোগ্য শক্তিৰ সামগ্ৰীৰ প্ৰচাৰ।

৫২) মাৰ্বল আৰু ট্ৰেভাৰটাইন ব্লক তথা গ্ৰেনাইট ব্লকৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ কিয় হ্ৰাস কৰা হৈছে?

ইয়াৰ পূৰ্বে মাৰ্বল আৰু ট্ৰেভাৰটাইন ব্লক তথা গ্ৰেনাইট ব্লকত ১২% জিএছটি হাৰ আৰোপ কৰা হৈছিল। এইবোৰ মধ্যৱৰ্তী সামগ্ৰীৰ প্ৰকৃতিৰ আৰু এই সামগ্ৰীৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ ৫% লৈ হ্ৰাস কৰা হৈছে।

৫৩) চশমা আৰু গগলছ (শীৰ্যক ৯০০৪)ৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ কিমান?

দৃষ্টিশক্তি সংশোধনৰ বাবে ব্যৱহৃত চশমা আৰু গগলছ এতিয়া ৫% জি এছ টিৰ হাৰ (ক্ৰমে ১২% আৰু ১৮%ৰ পৰা হ্ৰাস) নিৰ্ধাৰণ কৰা হৈছে, আনহাতে দৃষ্টিশক্তি সংশোধনৰ বাবে ব্যৱহাৰ নকৰা চশমা আৰু অন্যান্য গগলছত ১৮% জি এছ টি হাৰ ধাৰ্য কৰা হৈছে।

৫৪) বেটাৰীৰ ওপৰত জিএছটিৰ হাৰ কিমান (শীৰ্ষ ৮৫০৭)?

ইয়াৰ পূৰ্বে লিথিয়াম-আয়ন বেটাৰীয়ে ১৮% জিএছটি আৰু অন্যান্য বেটাৰীয়ে ২৮% জিএছটি আকৰ্ষণ কৰিছিল। এতিয়া ৮৫০৭ শীৰ্ষকৰ অধীনত থকা সকলো বেটাৰীৰ ওপৰত একেই ১৮% জি এছ টি আৰোপ কৰা হ’ব।

৫৫) এয়াৰ কণ্ডিচনাৰ, টিভি, মনিটৰ আৰু ডিচৱাছাৰত জিএছটিৰ হাৰ কিমান?

এয়াৰ কণ্ডিচনাৰ আৰু ডিচৱাছাৰৰ জি এছ টি ২৮%ৰ পৰা ১৮%লৈ হ্ৰাস কৰা হৈছে। ইয়াৰ পূৰ্বে ৩২ ইঞ্চি পৰ্যন্ত টিভি আৰু মনিটৰত ১৮% জিএছটি থকাৰ বিপৰীতে ডাঙৰ টিভি আৰু মনিটৰত ২৮% জিএছটি আছিল। এতিয়া সকলো টিভি আৰু মনিটৰত একেই ১৮% কৰ আৰোপ কৰা হ’ব।

৫৬) জীৱন বীমাৰ পৰামৰ্শ দিয়া জি এছ টি ৰেহাইৰ পৰিসৰৰ অধীনত কোনবোৰ পলিচী সামৰি লোৱা হয়?

জীৱন বীমাৰ পৰামৰ্শ দিয়া ৰেহাইৰ অধীনত সামৰি লোৱা পলিচীসমূহ হৈছে টাৰ্ম, ইউএলআইপি, আৰু এনডাউমেণ্ট প্লেন আৰু ইয়াৰ পুনৰ্বীমা সেৱাকে ধৰি সকলো ব্যক্তিগত জীৱন বীমা পলিচী।

৫৭) স্বাস্থ্য বীমাৰ ওপৰত পৰামৰ্শ দিয়া জি এছ টি ৰেহাইৰ পৰিসৰৰ অধীনত কোনবোৰ পলিচী সামৰি লোৱা হৈছে?

স্বাস্থ্য বীমাৰ পৰামৰ্শ দিয়া ৰেহাইৰ অধীনত সামৰি লোৱা পলিচীসমূহ হৈছে ফেমিলী ফ্ল’টাৰ প্লান আৰু জ্যেষ্ঠ নাগৰিক পলিচী আৰু ইয়াৰ পুনৰ্বীমা সেৱাকে ধৰি সকলো ব্যক্তিগত স্বাস্থ্য বীমা পলিচী।

৫৮) যাত্ৰী পৰিবহণ সেৱাৰ ওপৰত ১৮% কৰ আৰোপ কৰা হ’ব নেকি?

নহয়, যাত্ৰী পৰিবহণ সেৱাৰ ওপৰত কোনো আইটিচি নোহোৱাকৈ ৫% মেৰিট হাৰত কৰ আৰোপ কৰা হ’ব। অৱশ্যে সেৱা প্ৰদানকাৰীসকলে ১৮% মানক হাৰ লোৱাৰ বিকল্প থাকিব, যাৰ ফলত তেওঁলোকে সম্পূৰ্ণ আইটিচি দাবী কৰিব পাৰিব।

৫৯) বিমানযোগে যাত্ৰী পৰিবহণৰ বাবে দুটা হাৰৰ একে বিকল্প উপলব্ধ হব নেকি?

বিমানেৰে যাত্ৰী পৰিবহণৰ বাবে এনে কোনো বিকল্প উপলব্ধ নহয় অৰ্থাৎ যদি যাত্ৰা ইকনমি ক্লাছ অনুসৰি হয় তেন্তে জি এছ টিৰ হাৰ ৫% অন্যথা জি এছ টিৰ হাৰ ১৮% হব।

৬০) জিটিএৰ দ্বাৰা সামগ্ৰী পৰিবহণৰ ক্ষেত্ৰত ১৮% হাৰ প্ৰযোজ্য নেকি?

জিটিএৰ দ্বাৰা সামগ্ৰী পৰিবহণৰ ক্ষেত্ৰত কোনো আইটিচি নোহোৱাকৈ ৫% মেৰিট হাৰত কৰ আৰোপ কৰা হ’ব। অৱশ্যে জিটিএত সম্পূৰ্ণ আইটিচিৰ সৈতে ১৮% মানক হাৰত জিএছটি লোৱাৰ বিকল্প থাকিব।

৬১) কণ্টেইনাৰ ট্ৰেইন অপাৰেটৰ (চিটিঅ’)ৰ দ্বাৰা কণ্টেইনাৰত সামগ্ৰী পৰিবহণৰ ক্ষেত্ৰত ১২% কৰ আৰোপ কৰা হ’ব নেকি?

নহয়, চিটিঅ’ৰ দ্বাৰা কণ্টেইনাৰত সামগ্ৰী পৰিবহণ সেৱাত কোনো আইটিচি নোহোৱাকৈ ৫% হাৰ বা সম্পূৰ্ণ আইটিচিৰ সৈতে ১৮% হাৰ লোৱাৰ বিকল্প দিয়া হ’ব।

৬২) বহুমুখী পৰিবহণকাৰীৰ ক্ষেত্ৰত সামগ্ৰী পৰিবহণৰ বাবে জি এছ টি হাৰ কিমান?

বহুমুখী সামগ্ৰী পৰিবহণত ৫% জিএছটি আৰোপ কৰা হ’ব আৰু ইয়াৰ লগত নিষিদ্ধ আইটিচি থাকিব, যদিহে বিমানযোগে সামগ্ৰী পৰিবহণ কৰা নহয়। কিন্তু য’ত বিমানযোগে সামগ্ৰী পৰিবহণ জড়িত হৈ আছে তেতিয়া সম্পূৰ্ণ আইটিচিৰ সৈতে জিএছটিৰ হাৰ ১৮% হ’ব।

৬৩) এই খণ্ডৰ গুৰুত্ব বিবেচনা কৰি জিটিএ সেৱাক জিএছটিৰ পৰা সম্পূৰ্ণৰূপে ৰেহাই দিয়া নহল কিয়?

যেতিয়া কোনো সেৱা ৰেহাই দিয়া হয় তেতিয়া সেৱা প্ৰদানকাৰীয়ে আইটিচি দাবী কৰিব নোৱাৰে। ইয়াৰ ফলত তেওঁলোকৰ খৰচ বৃদ্ধি পায় আৰু সেৱা ব্যয়বহুল হৈ পৰে। তদুপৰি কৃষিজাত সামগ্ৰী, গাখীৰ ইত্যাদিৰ দৰে অত্যাৱশ্যকীয় সামগ্ৰী (বি টু চি) পৰিবহণ আদি প্ৰয়োজনীয় ঠাইত নিৰ্দিষ্ট পৰিমাণৰ ৰেহাই ইতিমধ্যে দিয়া হৈছে।

৬৪) ঔষধজাত সামগ্ৰী সম্পৰ্কীয় কামৰ সেৱাত পৰামৰ্শ দিয়া জি এছ টিৰ হাৰ কিমান?

এই সেৱাসমূহে এতিয়া আইটিচিৰ সৈতে ৫% হাৰ আকৰ্ষণ কৰিব। ইয়াৰ পূৰ্বে ১২% কৰ আৰোপ কৰা হৈছিল।

৬৫) অধ্যায় ৪১ৰ অন্তৰ্গত ডাঙৰ আৰু সৰু জন্তুৰ ছাল তথা চামৰাৰ সম্পৰ্কত কামৰ জৰিয়তে সেৱাৰ ওপৰত পৰামৰ্শ দিয়া জি এছ টিৰ হাৰ কিমান?

উক্ত সেৱাসমূহে এতিয়া আইটিচিৰ সৈতে ৫% হাৰ আকৰ্ষণ কৰিব। ইয়াৰ পূৰ্বে ১২% কৰ আৰোপ কৰা হৈছিল।

৬৬) ডাঙৰ আৰু সৰু জন্তুৰ ছাল আৰু চামৰাৰ সম্পৰ্কত চাকৰিৰ কামৰ বাবে পৰামৰ্শ দিয়া ৫%ৰ হাৰে চামৰাৰ সামগ্ৰী বা জোতা-চেণ্ডেল নিৰ্মাণৰ সম্পৰ্কীয় কামকো সামৰি লয় নেকি, যিটো অধ্যায় ৪২ বা ৬৪ৰ অধীনত পৰে?

নলয়, উক্ত পৰামৰ্শই অধ্যায় ৪২ বা ৬৪ৰ অন্তৰ্গত চামৰাৰ সামগ্ৰী বা জোতা-চেণ্ডেল নিৰ্মাণৰ সম্পৰ্কীয় চাকৰি-কৰ্ম সামৰি নলয়।

৬৭) মানুহৰ সেৱনৰ বাবে সুৰা প্ৰস্তুতৰ সম্পৰ্কত কাম কৰা সেৱাসমূহো ৫% কম হাৰত লোৱাটো বাঞ্ছনীয় নেকি?

নহয়, উক্ত সেৱাসমূহ আইটিচিৰ সৈতে ১৮% হাৰত থাকিব।

৬৮) অৱশিষ্ট কামৰ সেৱাৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ কিমান হ’ব?

অৱশিষ্ট কৰ্ম সেৱা, অৰ্থাৎ যিবোৰ কৰ্ম সেৱাৰ বাবে নিৰ্দিষ্ট হাৰৰ অধিসূচনা জাৰি কৰা নহয়, সেইবোৰে বৰ্তমান ১২% হাৰত জি এছ টি আকৰ্ষণ কৰে। এনে সেৱাই এতিয়া ১৮% হাৰত জি এছ টি লব।

৬৯) কামৰ সেৱাৰ বাবে কেৱল হাৰ কমোৱাৰ পৰিৱৰ্তে সম্পূৰ্ণ কৰমুক্ত কৰা নহল কিয়?

কামৰ সেৱা ৰেহাই দিলে আইটিচিৰ শৃংখল ভাঙি যাব, যাৰ ফলত খৰচ বৃদ্ধি পাব। বিশেষকৈ যিবোৰ খণ্ডত চাকৰি-কৰ্মীৰ একাধিক স্তৰ জড়িত হৈ থাকে, সেইবোৰ খণ্ডৰ বাবে এইটো প্ৰাসংগিক। আইটিচিৰ সৈতে ৫% কম হাৰে, ব্যৱসায়ীসকলৰ বাবে সম্পূৰ্ণ ক্ৰেডিট সুবিধা দিয়ে যাৰ ফলত কোনো ধৰণৰ কৰৰ কেছকেডিং এৰাই চলিব পাৰি।

৭০) অফশ্ব’ৰ এলেকাত তেল আৰু গেছ অন্বেষণ আৰু উৎপাদন (ই এণ্ড পি)ৰ সৈতে জড়িত কামৰ চুক্তি সেৱাসমূহৰ ওপৰত ১৮% কৰ আৰোপ কৰা হ’ব নেকি?

হয়, অফশ্ব’ৰ এলেকাত তেল আৰু গেছ অন্বেষণ আৰু উৎপাদন(ই এণ্ড পি)ৰ সৈতে জড়িত কামৰ চুক্তি আৰু সংশ্লিষ্ট সেৱাসমূহৰ ওপৰত কামৰ যোগাযোগৰ ক্ষেত্ৰত ১৮% জি এছ টি আৰোপ কৰা হ’ব।

৭১) হোটেলত থকাৰ ব্যৱস্থা কৰা হব নেকি, য’ত যোগানৰ মূল্য প্ৰতিদিনে প্ৰতি ইউনিটত ৭৫০০ টকা, বা সমতুল্য, তাত ১৮% কৰ আৰোপ কৰা হ’ব?

নহয়, উক্ত সেৱাই আইটিচি অবিহনে ৫% জিএছটিৰ হাৰ বহন কৰিব।

৭২. সৌন্দৰ্য আৰু শাৰীৰিক সুস্থতা সেৱাৰ ওপৰত পৰামৰ্শ দিয়া জি এছ টিৰ হাৰ কিমান? এই হাৰৰ অধীনত কোনবোৰ সামৰি লোৱা হ’ব?

হেল্থ ক্লাব, চেলুন, নাপিত, ফিটনেছ চেণ্টাৰ, যোগাসন আদিৰ সেৱাকে ধৰি সৌন্দৰ্য আৰু শাৰীৰিক সুস্থতাৰ সেৱাই আই টি চি অবিহনে ৫% জি এছ টি হাৰ আকৰ্ষণ কৰিব। এই সেৱাসমূহে পূৰ্বে ১৮% জি এছ টি আকৰ্ষণ কৰিছিল।

৭৩) লটাৰী টিকট, বাজি, জুৱা, ঘোঁৰা দৌৰ, কেচিনোৱে ৪০% হাৰত জি এছ টি দিব নেকি?

হয়, বাজি, কেচিনো, জুৱা, ঘোঁৰা দৌৰ, লটাৰী আৰু অনলাইন মানি গেমিংকে ধৰি সকলো নিৰ্দিষ্ট কাৰ্যকৰী দাবীৰ বাবে ৪০% জিএছটিৰ হাৰ প্ৰযোজ্য হ’ব।

৭৪) আই পি এলৰ দৰে ক্ৰীড়া প্ৰতিযোগিতাত প্ৰৱেশৰ ক্ষেত্ৰত সেৱাৰ ওপৰত জি এছ টিৰ পৰামৰ্শ দিয়া হাৰ কিমান?

আই পি এলৰ দৰে ক্ৰীড়া প্ৰতিযোগিতাত প্ৰৱেশৰ বাবে ৪০% জি এছ টি নিৰ্ধাৰণ হ’ব, অৱশ্যে স্বীকৃতিপ্ৰাপ্ত ক্ৰীড়া প্ৰতিযোগিতাত প্ৰৱেশৰ ক্ষেত্ৰত এই ৪০% হাৰ প্ৰযোজ্য নহ’ব।

৭৫) আই পি এলৰ দৰে ক্ৰীড়া অনুষ্ঠানৰ বাহিৰে আন ক্ৰীড়া প্ৰতিযোগিতাত প্ৰৱেশৰ সেৱাৰ ওপৰত জি এছ টিৰ হাৰ কিমান হ’ব?

স্বীকৃতিপ্ৰাপ্ত ক্ৰীড়া অনুষ্ঠানকে ধৰি অন্যান্য ক্ৰীড়া প্ৰতিযোগিতা, যত প্ৰৱেশ টিকটৰ মূল্য ৫০০ টকাতকৈ বেছি নহয়, তাত ৰেহাই অব্যাহত থাকিব। যদি টিকটৰ দাম ৫০০ টকাতকৈ অধিক হয়, তেন্তে ইয়াৰ ওপৰত ১৮% মানক হাৰত কৰ আৰোপ অব্যাহত আছে।

 

 

NB/KMN/KD


(Release ID: 2163787) Visitor Counter : 9