ଲେଖନ ହେଉଛି କଳ୍ପନା, ସମ୍ପାଦନା ହେଉଛି ଅଭିଜ୍ଞତା: ରାଜୁ ହିରାନୀ
ବିଷୟବସ୍ତୁ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ରର ଆତ୍ମା ହେଲେ କାହାଣୀରେ ସଂଘର୍ଷ ଏହାର ପ୍ରାଣବାୟୁ : ହିରାନୀ
ଆଜି ଭାରତୀୟ ଅନ୍ତର୍ଜାତୀୟ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ମହୋତ୍ସବରେ ଏକ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମରେ ଆଲୋକ ମଳିନ ହେବା ମାତ୍ରେ ମନ ଉତ୍ସାହିତ ହୋଇ ଉଠିଥିଲା ଏବଂ ସୃଜନଶୀଳତା ବାୟୁରେ ଭରି ଯାଇଥିଲା। ଲୋକମାନେ ବସିବା ମାତ୍ରେ କର୍ମଶାଳାଟିରେ ସିନେମାଟିକ୍ ଶକ୍ତି ବୃଦ୍ଧି ସହିତ ଏକ ସମାବେଶ ପରି ଅନୁଭବ ହୋଇଥିଲା। ପ୍ରଯୋଜକ-ନିର୍ଦ୍ଦେଶକ ରାଜୁ ହିରାନି ପ୍ରବେଶ କରିବା ମାତ୍ରେ କଳା ଏକାଡେମୀ ହଲ୍ ଶୁକ୍ରବାର ବ୍ଲକବଷ୍ଟର ଫିଲ୍ମଗୁଡ଼ିକ ପରି ଉତ୍ସାହରେ ପୂର୍ଣ୍ଣ ହୋଇଗଲା। ଆକର୍ଷଣୀୟ କର୍ମଶାଳାରେ ଦର୍ଶକଙ୍କ ଏପରି ନିମଜ୍ଜିତ ଥିଲେ ଯେ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମର ଶେଷରେ, ଲେଖକ ଏବଂ ସାମ୍ବାଦିକମାନେ ଲେଖାଲେଖି କରୁଥିବାର ଦେଖାଯାଉଥିଲା, ସମ୍ପାଦକମାନେ ସହମତିରେ ମୁଣ୍ଡ ହଲାଉଥିଲେ, ଏବଂ ସିନେମା ପ୍ରେମୀମାନେ ପ୍ରେରଣା ତଥା ଆଶ୍ଚର୍ଯ୍ୟ ସହିତ ଶୁଣୁଥିଲେ।
ସବୁଠାରୁ ସଫଳ ଏବଂ ପ୍ରସିଦ୍ଧ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ନିର୍ମାତାଙ୍କ ମଧ୍ୟରୁ ଜଣଙ୍କ ଏହି ଧାଡ଼ିଗୁଡ଼ିକ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ପ୍ରେମୀଙ୍କ ହୃଦୟ ଏବଂ ମନରେ ସ୍ଥାନ ପାଇଛି: "ଲେଖନ ହେଉଛି କଳ୍ପନା, ସମ୍ପାଦନା ହେଉଛି ଅଭିଜ୍ଞତାର ଆତ୍ମା। ଲେଖକ ପ୍ରଥମ ଡ୍ରାଫ୍ଟ ଲେଖନ୍ତି, ଯେତେବେଳେ ସମ୍ପାଦକ ଏହାକୁ ଶେଷ ଆକାର ଦିଅନ୍ତି। ବିଷୟବସ୍ତୁ ହେଉଛି ଚଳଚ୍ଚିତ୍ରର ଆତ୍ମା, ଯେତେବେଳେ କାହାଣୀରେ ସଂଘର୍ଷ ହେଉଛି ଏହାର ପ୍ରାଣବାୟୁ।"
"ଫିଲ୍ମ ଲେଖା ଓ ସମ୍ପାଦନା ଦୁଇଟି ଟେବୁଲରେ ହୋଇଥାଏ : ଏକ ଦୃଷ୍ଟିକୋଣ" ଶୀର୍ଷକ ଏକ ମାଷ୍ଟରକ୍ଲାସ୍-ତଥା -କର୍ମଶାଳାକୁ ସମ୍ବୋଧିତ କରି ରାଜୁ ହିରାନି କାବ୍ୟିକ ସରଳତା ସହିତ ଲେଖା ପ୍ରକ୍ରିୟାର ସାର ବୁଝାଇ ଆରମ୍ଭ କରିଥିଲେ। ସେ କହିଥିଲେ ଯେ, ଜଣେ ଲେଖକ ନିକଟରେ ସ୍ବପ୍ନ ଦେଖିବାର ସ୍ଥାନ ରହିଛି। ସେ ବ୍ୟାଖ୍ୟା କରିଥିଲେ ଯେ ଲେଖକଙ୍କ କଳ୍ପନାର ଅପାର ସ୍ୱାଧୀନତା ଅଛି - ଅସୀମ ଆକାଶ, ସୁନ୍ଦର ସୂର୍ଯ୍ୟୋଦୟ, ଅଭିଜ୍ଞ ଅଭିନେତା, ବଜେଟ୍ କିମ୍ବା ସୀମାବଦ୍ଧତା ବିଷୟରେ କୌଣସି ଚିନ୍ତା ନାହିଁ। କିନ୍ତୁ ଏହି କଳ୍ପିତ ଦୃଷ୍ଟିକୋଣଗୁଡ଼ିକ ସମ୍ପାଦକଙ୍କ ଡେସ୍କରେ ପହଞ୍ଚିବା ମାତ୍ରେ, ବାସ୍ତବତା ସେମାନଙ୍କୁ ପରିବର୍ତ୍ତନ କରେ। ହିରାନି କହିଥିଲେ ଯେ ଏକ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ସେତେବେଳେ ଆରମ୍ଭ ହୁଏ ଯେତେବେଳେ ଏକ ଚରିତ୍ର ପ୍ରକୃତରେ କିଛି ଚାହୁଁଥାଏ, ଏବଂ ଏହି ଇଚ୍ଛା କାହାଣୀର ସ୍ପନ୍ଦନ ହୋଇଯାଏ। ସେମାନଙ୍କର ସଂଘର୍ଷ ହେଉଛି କାହାଣୀର ଜୀବନରକ୍ତ - ଯାହା ବିନା, କିଛି ବି ସ୍ପନ୍ଦନ କରେ ନାହିଁ।
ସେ ଲେଖକମାନଙ୍କୁ ସେମାନଙ୍କର କାହାଣୀଗୁଡ଼ିକୁ ଜୀବନ୍ତ ଅଭିଜ୍ଞତା ଉପରେ ଆଧାରିତ କରିବାକୁ ଅନୁରୋଧ କରିଥିଲେ। ସେ କହିଥିଲେ ଯେ ଜଣେ ଭଲ ଲେଖକ ଜୀବନରୁ ପ୍ରେରଣା ନେବା ଉଚିତ, କାରଣ ପ୍ରକୃତ ଅଭିଜ୍ଞତା ହିଁ କାହାଣୀଗୁଡ଼ିକୁ ଅବିଶ୍ୱସନୀୟ, ଅନନ୍ୟ ଏବଂ ଗଭୀର ଭାବରେ ଆକର୍ଷଣୀୟ କରିଥାଏ। ସେ କର୍ମଶାଳା ଅଂଶଗ୍ରହଣକାରୀମାନଙ୍କୁ ମଧ୍ୟ ମନେ ପକାଇ ଦେଇଥିଲେ ଯେ ଉପସ୍ଥାପନା ଅଦୃଶ୍ୟ ଭାବରେ ପରଦା ନାଟକରେ ବୁଣାଯିବା ଉଚିତ, ଏବଂ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ରର ବିଷୟବସ୍ତୁ, ଏହାର ଆତ୍ମା, ପ୍ରତ୍ୟେକ ଦୃଶ୍ୟରେ ଅନ୍ତର୍ନିହିତ ଭାବରେ ଉପସ୍ଥିତ ରହିବା ଆବଶ୍ୟକ।
ରାଜୁ ହିରାନି ତାଙ୍କ ପ୍ରଥମ ପ୍ରେମ, ସମ୍ପାଦନା ବିଷୟରେ ଉତ୍ସାହର ସହିତ କଥା ହୋଇ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ସମ୍ପାଦନାର ଗଭୀର କିନ୍ତୁ ଲୁକ୍କାୟିତ ଶକ୍ତି ବିଷୟରେ କହିଥିଲେ। ସେ କହିଥିଲେ ଯେ ଯେତେବେଳେ ଫୁଟେଜ୍ ସମ୍ପାଦକଙ୍କ ଡେସ୍କରେ ପହଞ୍ଚିଥାଏ, ସବୁକିଛି ପରିବର୍ତ୍ତନ ହୁଏ। ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ସମ୍ପାଦକ କାହାଣୀକୁ ପୁନର୍ବାର ସୃଷ୍ଟି କରନ୍ତି। ସେମାନେ ହେଉଛନ୍ତି ସେହି ଅଗଣା ନାୟକ ଯାହାଙ୍କ କାମ ଅଦୃଶ୍ୟ, ତଥାପି ଏହା ଚଳଚ୍ଚିତ୍ରର ପ୍ରବାହକୁ ବଜାୟ ରଖେ।
ସମ୍ପାଦକଙ୍କ ଟୁଲକିଟ୍ ବିଷୟରେ ଉଲ୍ଲେଖ କରି, ସେ ବ୍ୟାଖ୍ୟା କରିଥିଲେ ଯେ ସମ୍ପାଦନାର ଏକକ ହେଉଛି ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ସଟ୍, କିନ୍ତୁ ଯେକୌଣସି ଏକ ସଟ୍, ଯେତେବେଳେ ଏକ ଭିନ୍ନ ପ୍ରସଙ୍ଗରେ ରଖାଯାଏ, ତାହା ଅର୍ଥକୁ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ଭାବରେ ପରିବର୍ତ୍ତନ କରିପାରିବ। ସେ ହସି କହିଲେ ଯେ ଏହା ଏତେ ଶକ୍ତିଶାଳୀ ଯେ ଜଣେ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ସମ୍ପାଦକ ଏକ କାହାଣୀକୁ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ୧୮୦ ଡିଗ୍ରୀ ବଦଳାଇ ପାରିବେ।
ପ୍ରାଚୀନ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ନିର୍ମାତାମାନଙ୍କୁ ଉଦ୍ଧୃତ କରି, ହିରାନି ଡି.ଡବ୍ଲୁ. ଗ୍ରିଫିଥଙ୍କ ପ୍ରସିଦ୍ଧ ଧାରଣାକୁ ପୁନରାବୃତ୍ତି କରିଥିଲେ ଯେ ଜଣେ ଭଲ ସମ୍ପାଦକ ଆପଣଙ୍କ ଭାବନା ସହିତ ଖେଳନ୍ତି। ସେ ତାଙ୍କର ସେଗମେଣ୍ଟକୁ ଏକ ଆଶ୍ଚର୍ଯ୍ୟଜନକ ସତ୍ୟ ସହିତ ଶେଷ କରିଥିଲେ ଯାହା ସମଗ୍ର କୋଠରୀରେ ପ୍ରତିଧ୍ୱନିତ ହୋଇଥିଲା: ଲେଖକ ପ୍ରଥମ ଡ୍ରାଫ୍ଟ ଲେଖନ୍ତି, ଏବଂ ସମ୍ପାଦକ ଏହାକୁ ଚୂଡ଼ାନ୍ତ କରନ୍ତି।
ହିରାନି ଜୋର ଦେଇଥିଲେ ଯେ ଖଳନାୟକମାନଙ୍କର ନାୟକଙ୍କ ପରି ଏକ ଦୃଢ଼ ଦୃଷ୍ଟିକୋଣ ରହିବା ଉଚିତ। ସେ କହିଥିଲେ ଯେ ପ୍ରତ୍ୟେକ ଚରିତ୍ର ବିଶ୍ୱାସ କରନ୍ତି ଯେ ସେମାନେ ଠିକ୍, ଏବଂ ଏହା ହିଁ କାହାଣୀକୁ ଇନ୍ଧନ ପ୍ରଦାନ କରେ। ସତ୍ୟର ଏହି ସଂଘର୍ଷ, ଦୃଷ୍ଟିକୋଣ ମଧ୍ୟରେ ଏହି ଉତ୍ତେଜନା, କାହାଣୀକୁ ଗତିଶୀଳ କରିଥାଏ।

ଏହି ଆକର୍ଷଣୀୟ ଆଲୋଚନାରେ ଅଂଶଗ୍ରହଣ କରି, ପ୍ରସିଦ୍ଧ ଚିତ୍ରନାଟ୍ୟକାର ଅଭିଜାତ ଜୋଶୀ କାହାଣୀକୁ ଗଠନ କରିବାରେ ବାସ୍ତବ ଜୀବନର ସ୍ମୃତିର ଅପାର ଶକ୍ତି ବିଷୟରେ କହିଥିଲେ। ସେ ବ୍ୟାଖ୍ୟା କରିଥିଲେ ଯେ କିଛି ମୁହୂର୍ତ୍ତ - ମଜାଦାର, ହୃଦୟ ବିଦାରକ କିମ୍ବା ଆଶ୍ଚର୍ଯ୍ୟଜନକ ହେଉ - ଦଶନ୍ଧି ଧରି ଆମ ମନରେ ଖୋଦେଇ ହୋଇ ରହିଥାଏ। ତେଣୁ, ଏଥିରେ ଏପରି ଏକ ସତ୍ୟତା ଅଛି ଯାହାକୁ ସ୍କ୍ରିପ୍ଟଗୁଡ଼ିକ ପ୍ରାୟତଃ ବଦଳାଇ ପାରିବ ନାହିଁ। ସେ ବ୍ୟାଖ୍ୟା କରିଥିଲେ ଯେ ଏପରି ଅନେକ ସ୍ମୃତି ପରେ "ଥ୍ରୀ ଇଡିଅଟ୍ସ" ଚଳଚ୍ଚିତ୍ରରେ ଅନ୍ତର୍ଭୁକ୍ତ କରାଯାଇଥିଲା, ଯେଉଁଥିରେ ପ୍ରସିଦ୍ଧ ବିଦ୍ୟୁତ୍ ଆଘାତ ଦୃଶ୍ୟ ଏବଂ ବର୍ଷ ବର୍ଷ ଧରି ଲୋକଙ୍କ ସହିତ ତାଙ୍କ ଅଭିଜ୍ଞତାରୁ ସେ ସଂଗ୍ରହ କରିଥିବା ଅନେକ ସୂକ୍ଷ୍ମ ଚରିତ୍ର ବିବରଣୀ ଅନ୍ତର୍ଭୁକ୍ତ ଥିଲା।
ଯୋଶୀ ଚିତ୍ରନାଟ୍ୟ ଲେଖାର ଚିରନ୍ତନ ସତ୍ୟ ସହିତ ଶେଷ କରିଥିଲେ। ପ୍ରତ୍ୟେକ ଚରିତ୍ରର ଏକ ଜବରଦସ୍ତ ଇଚ୍ଛାଶକ୍ତି ରହିବା ଆବଶ୍ୟକ, ସଂଘର୍ଷ ହେଉଛି ସିନେମାର ଜୀବନରକ୍ତ, ଏବଂ ଦୁଇଟି ବିରୋଧୀ ବାସ୍ତବତା ସଂଘର୍ଷ ହେଲେ ସବୁଠାରୁ ଶକ୍ତିଶାଳୀ ନାଟକୀୟ ଦୃଶ୍ୟ ସୃଷ୍ଟି ହୁଏ।
ଆଇଏଫଏଫଆଇ ବିଷୟରେ
୧୯୫୨ ମସିହାରେ ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ, ଭାରତୀୟ ଅନ୍ତର୍ଜାତୀୟ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ମହୋତ୍ସବ (ଆଇଏଫଏଫଆଇ) ହେଉଛି ଦକ୍ଷିଣ ଏସିଆର ସବୁଠାରୁ ପୁରୁଣା ଏବଂ ବୃହତ ସିନେମାଟିକ୍ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମ। ଜାତୀୟ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ବିକାଶ ନିଗମ (ଏନଏଫଡିସି), ସୂଚନା ଏବଂ ପ୍ରସାରଣ ମନ୍ତ୍ରଣାଳୟ, ଭାରତ ସରକାରଙ୍କ ଏବଂ ଗୋଆ ସରକାରଙ୍କ ମନୋରଞ୍ଜନ ସମାଜ ଦ୍ୱାରା ମିଳିତ ଭାବରେ ଆୟୋଜିତ ଏହି ମହୋତ୍ସବ ଏକ ବିଶ୍ୱସ୍ତରୀୟ ସିନେମାଟିକ୍ ଶକ୍ତି କେନ୍ଦ୍ର ଭାବରେ ଉଭା ହୋଇଛି। ସଂରକ୍ଷିତ ଶାସ୍ତ୍ରୀୟ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ରଗୁଡ଼ିକୁ ସାହସିକ ପରୀକ୍ଷଣ ସହିତ ଉପସ୍ଥାପନ କରାଯାଏ ଏବଂ ପ୍ରବୀଣ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ନିର୍ମାତାମାନେ ଉଦୀୟମାନ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ନିର୍ମାତାଙ୍କ ସହିତ ସେମାନଙ୍କର ଅଭିଜ୍ଞତା ବାଣ୍ଟନ୍ତି। ଆଇଏଫଏଫଆଇକୁ ଏକ ଲୋକପ୍ରିୟ ଏବଂ ଆକର୍ଷଣୀୟ କରୁଥିବା ପ୍ରମୁଖ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମଗୁଡ଼ିକ ମଧ୍ୟରେ ରହିଛି ଅନ୍ତର୍ଜାତୀୟ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ପ୍ରତିଯୋଗିତା, ସାଂସ୍କୃତିକ ପ୍ରଦର୍ଶନ, ପ୍ରସିଦ୍ଧ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ନିର୍ମାତାଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ପରିଚାଳିତ ମାଷ୍ଟରକ୍ଲାସ୍, ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ଜଗତର ପ୍ରସିଦ୍ଧ ବ୍ୟକ୍ତିମାନଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ଏକ ଶୃଙ୍ଖଳା ତଥା ବିସ୍ତୃତ ୱେଭ୍ସ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ବଜାର, ଯେଉଁଠାରେ ଧାରଣା, ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ଅଧିଗ୍ରହଣ ଏବଂ ପ୍ରଯୋଜନା ସହଯୋଗ ସ୍ୱପ୍ନକୁ ଡେଣା ଦିଏ। ଗୋଆର ମନୋରମ ଉପକୂଳ ପୃଷ୍ଠଭୂମିରେ ନଭେମ୍ବର ୨୦ ରୁ ୨୮ ତାରିଖ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଆୟୋଜିତ, ୫୬ତମ ଭାରତୀୟ ଅନ୍ତର୍ଜାତୀୟ ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ମହୋତ୍ସବ - ଆଇଏଫଏଫଆଇ ବିଶ୍ୱ ମଞ୍ଚରେ ଭାଷା, ଧାରା, ନବସୃଜନ ଏବଂ ସୃଜନଶୀଳ ସ୍ୱରଗୁଡ଼ିକରେ ଭାରତର ଅସାଧାରଣ ସୃଜନଶୀଳ ପ୍ରତିଭାକୁ ପ୍ରଦର୍ଶନ କରେ।
ଅଧିକ ସୂଚନା ପାଇଁ, କ୍ଲିକ୍ କରନ୍ତୁ:
ଆଇଏଫଏଫଆଇ ୱେବସାଇଟ୍: https://www.iffigoa.org/
BS
रिलीज़ आईडी:
2193957
| Visitor Counter:
5