সপোন, আৱিষ্কাৰ আৰু উত্তৰাধিকাৰৰ এক যাত্ৰাঃ মুজাফ্ফৰ আলী আৰু ছাদ আলীয়ে চিনেমাৰ দুটা যুগৰ ওপৰত আলোকপাত কৰে
গমনৰ পৰা জুনিলৈকে কথা-বতৰাবোৰ জয়, হৃদয়বিদাৰক, আৰু এজন চলচ্চিত্ৰ নিৰ্মাতাৰ আত্মাক গঢ় দিয়া ঠুনুকা সপোনবোৰৰ মাজেৰে যাত্ৰা কৰিছিল
ইন কনভাৰ্চেচন অধিবেশনে পিতৃ–পুত্ৰৰ যুটিটোক স্মৃতি, সংস্কৃতি আৰু তেওঁলোকক গঢ় দিয়া শিল্পৰ ওপৰত এক বিৰল, প্ৰতিফলিত সংলাপত একত্ৰিত কৰিছিল
আইএফএফআইত ‘চিনেমা এণ্ড কালচাৰ: ৰিফ্লেকচনছ ফ্ৰম টু ইৰা,’ শীৰ্ষক ইন কনভাৰ্চেচন অধিবেশনে প্ৰজন্মৰ পিছত প্ৰজন্ম ধৰি ভাৰতীয় চিনেমাৰ বাবে এক খিৰিকী মুকলি কৰি দিলে, য’ত স্মৃতি, সপোন আৰু শিল্পকলা পিতৃ-পুত্ৰৰ সংলাপত আন্তঃসংলগ্ন হৈ পৰিছিল। আৰম্ভণিতে বিখ্যাত চলচ্চিত্ৰ নিৰ্মাতা ৰবি কোত্তৰাকৰাই এই যুটিটোক সম্বৰ্ধনা জনায় আৰু তেওঁলোকৰ কামৰ চিৰস্থায়ী প্ৰভাৱক স্বীকাৰ কৰি তেওঁলোকৰ অৱদানৰ বিষয়ে উষ্মভাৱে কয়। তাৰ পিছত ছাদ আলীয়ে উষ্ম আৰু অন্তৰ্দৃষ্টিৰে মডাৰেট কৰি তেওঁৰ পিতৃ কিংবদন্তি মুজাফ্ফাৰ আলীক তেওঁৰ দশক দশক ধৰি অভিজ্ঞতা, প্ৰতিফলন আৰু পাঠৰ মাজেৰে স্মৃতিৰ লেনলৈ লৈ গৈছিল।

ছাদ আলীয়ে এটা প্ৰতাৰণামূলকভাৱে সহজ প্ৰশ্নৰে আৰম্ভ কৰিছিল: আপুনি সৰুতে সপোন দেখা প্ৰথমটো বৃত্তি কি আছিল? মুজাফ্ফৰ আলীৰ উত্তৰটো শৈশৱৰ স্কেচ, কলা শ্ৰেণীৰ পুৰস্কাৰ আৰু কবিতাৰ চিৰবৰ্তিত টানৰ টেপেষ্ট্ৰী হিচাপে উন্মোচিত হ’ল। তেওঁ কয় যে চলচিত্ৰবোৰ পিছত আহিছিল, কেথাৰচিছ আৰু মূলসুঁতিৰ গল্প কোৱাৰ সাম্ভাব্য চিত্ৰকল্পৰ পৰা মুক্ত হৈ কল্পনাশক্তিক মুক্তভাৱে ঘূৰি ফুৰিব পৰা স্থান প্ৰদান কৰিছিল। তেওঁ স্মৰণ কৰি কয় যে কলিকতাই এনে এখন পৃথিৱী মুকলি কৰিছিল য’ত চিনেমা আৰু শিল্পকলাৰ আন্তঃসংলগ্নতা আছিল, আৰু য’ত অভাৱনীয় কথাবোৰ সম্ভাৱনা হৈ পৰিছিল। সৃষ্টিৰ মৌলিক শিপাৰ সৈতে কথা পাতি তেওঁ প্ৰতিফলিত কৰিলে, “চলচিত্ৰ নিৰ্মাণো হ’ল আপোনাৰ ৰসায়ন বিজ্ঞান, উদ্ভিদ বিজ্ঞান, ভূতত্ত্ব দৰেই।“
প্ৰথম বছৰবোৰত মুজাফ্ফৰ আলীয়ে মানুহৰ প্ৰব্ৰজনৰ দুৰ্দশা আৰু অসহায়তাৰ সাক্ষী হৈছিল, যিটো অভিজ্ঞতাই স্থানচ্যুতিৰ যন্ত্ৰণাক লৈ তেওঁৰ ছবি গমনৰ আৱেগিক মূল হৈ পৰিছিল। যদিও ছবিখনে আইএফএফআইত ৰূপালী ময়ুৰৰ বঁটা লাভ কৰিছিল, তথাপিও মুজাফ্ফৰ আলীয়ে কয় যে তেওঁ কেতিয়াও এই কৃতিত্বৰ বাবে উচ্চ অনুভৱ কৰা নাছিল। তেওঁ বুজাই দিলে যে সফলতাই তেওঁক ‘শক্তিশালী’ অনুভৱ কৰোৱা নাছিল, ই তেওঁক মাথোঁ সোঁৱৰাই দিছিল যে নতুন সংগ্ৰাম আৰু নতুন প্ৰত্যাহ্বান সদায় আগলৈ অপেক্ষা কৰি আছে।

কথা-বতৰা ক্ৰাফ্ট আৰু সংগীতৰ ফালে পৰিণত ঢাল খাইছিল। ছাদ আলীয়ে মুজাফ্ফৰ আলীৰ প্ৰাৰম্ভিক ৰচনাসমূহৰ সুকীয়া মঞ্চায়ন পৰ্যবেক্ষণ কৰিছিল আৰু পিতৃয়ে বুজাইছিল যে গমনৰ পৰা উমৰাও জানলৈকে তেওঁৰ দৃষ্টিভংগীৰ কেন্দ্ৰবিন্দু কেনেকৈ আছিল শিপাই থকাটো। সংগীত, তেওঁ প্ৰকাশ কৰিছিল, কবিতা, দৰ্শন আৰু আত্মসমৰ্পণৰ পৰাই গঢ় লৈ উঠিছিল। উমৰাও জানৰ সুৰবোৰ তেওঁ বুজাই দিলে যে নম্ৰতা আৰু সহযোগিতাৰ দাবী কৰা কাব্যিক সংবেদনশীলতাৰ পৰাই জন্ম হৈছিল। “কবিতাই সপোন দেখিবলৈ বাধ্য কৰে, আৰু কবিয়ে আমাৰ লগত সপোন দেখিবই লাগিব” তেওঁ কয়।
তাৰ পিছত আহিল জুনি, এটা সপোন যিটো প্ৰত্যাহ্বান হৈ পৰিল। কাশ্মীৰত দ্বিভাষিক ছবি এখনৰ পৰিকল্পনা কৰাত লজিষ্টিক, সাংস্কৃতিক আৰু ঋতুভিত্তিক বাধা আহিল যিয়ে শেষত নিৰ্মাণ বন্ধ কৰি দিলে। মুজাফ্ফৰ আলীয়ে এই অভিজ্ঞতাক “বহু সপোনৰ উৰ্ধ্বত সপোন” আৰু ইয়াৰ পতনত বেদনাদায়ক বুলি অভিহিত কৰে। তথাপিও ইয়াৰ আধৰুৱা অৱস্থাতো ইয়াৰ আত্মা টিকি থাকিল। কাশ্মীৰ, তেওঁ দৰ্শকক সোঁৱৰাই দিলে, এটা স্থানতকৈও অধিক; ই এক জীৱন্ত সংস্কৃতি। স্থানীয় যুৱ প্ৰতিভাক নিজৰ উত্তৰাধিকাৰ আগুৱাই নিবলৈ আহ্বান জনাই কয়, “কাশ্মীৰৰ বাবে ছবিৰ জন্ম কাশ্মীৰত হ’ব লাগিব।”
ছাদ আলীয়ে জুনিৰ চলি থকা পুনৰুদ্ধাৰৰ বিষয়ে কয়, ইয়াৰ নিগেটিভ আৰু শব্দসমূহ পুনৰ বিবেচনা কৰে, আৰু পিতৃৰ চিনেমাৰ দৃষ্টিভংগীৰ সৈতে পুনৰ জড়িত হোৱাৰ কথা কয়। এই যাত্ৰাৰ মাজেৰে তেওঁ চিনেমাই কেৱল মনোৰঞ্জন নহয়, কেনেকৈ সুস্থ কৰিব পাৰে সেই বিষয়ে চিন্তা কৰিলে। জুনি: লষ্ট এণ্ড ফাউণ্ড শীৰ্ষক এটা মৰ্মস্পৰ্শী ভিডিঅ’ চলোৱা হৈছিল, য’ত সপোন, বিপৰ্যয় আৰু ছবিখনৰ পুনৰ কল্পনা কৰাৰ আশাৰ পিতৃ–পুত্ৰৰ যাত্ৰাক বন্দী কৰা হৈছিল।

প্ৰশ্নোত্তৰ অধিবেশনৰ সময়ত কেৱল গীতৰ পটভূমি হিচাপে কাম কৰাতকৈ কাশ্মীৰৰ প্ৰকৃত সংস্কৃতি প্ৰতিফলিত কৰা ছবিক পুনৰুজ্জীৱিত কৰাৰ বিষয়ে এটা প্ৰশ্ন উত্থাপন কৰা হৈছিল। মুজাফ্ফৰ আলীয়ে দৃঢ়তাৰে উত্তৰ দিলে: জুনিক এনে এখন ছবি হিচাপে কল্পনা কৰা হৈছিল। তেওঁ কয়, “কাশ্মীৰত সকলো আছে।” “প্ৰতিভাক নিমন্ত্ৰণ কৰাৰ প্ৰয়োজন নাই, তাতেই বৃদ্ধি কৰিব লাগিব।”
অধিবেশনৰ সামৰণি পৰাৰ লগে লগে স্পষ্ট হৈ পৰিল যে দৰ্শকে কথোপকথনতকৈও অধিক কিবা প্ৰত্যক্ষ কৰিছে; তেওঁলোকে চিনেমাৰ উত্তৰাধিকাৰ, এটা প্ৰজন্মৰ পৰা আন এটা প্ৰজন্মলৈ যোৱা, যত্ন, ভক্তি আৰু আশাৰে আগুৱাই নিয়া সপোন, সংগ্ৰাম আৰু উত্তৰাধিকাৰৰ আভাস পাইছিল।
আইএফএফআইৰ বিষয়ে
১৯৫২ চনত জন্মগ্ৰহণ কৰা ভাৰতীয় আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ মহোৎসৱ (আইএফএফআই) দক্ষিণ এছিয়াৰ আটাইতকৈ পুৰণি আৰু সৰ্ববৃহৎ চিনেমাৰ উদযাপন হিচাপে থিয় দিছে। ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ উন্নয়ন নিগম (এনএফডিচি), তথ্য আৰু সম্প্ৰচাৰ মন্ত্ৰালয়, ভাৰত চৰকাৰ আৰু গোৱা মনোৰঞ্জন সমিতি (ইএছজি), গোৱা চৰকাৰৰ যৌথভাৱে আয়োজন কৰা এই মহোৎসৱটো এক বিশ্বব্যাপী চিনেমাৰ শক্তিশালী প্ৰতিষ্ঠানলৈ গঢ় লৈ উঠিছে—য’ত পুনৰুদ্ধাৰ কৰা ক্লাছিকসমূহে সাহসী পৰীক্ষা-নিৰীক্ষাৰ সৈতে সাক্ষাৎ কৰে, আৰু কিংবদন্তি পণ্ডিতসকলে নিৰ্ভীক প্ৰথমবাৰৰ বাবে অংশগ্ৰহণ কৰাসকলৰ সৈতে স্থান গ্ৰহণ কৰে। আইএফএফআইক সঁচাকৈয়ে জিলিকাই তোলা কথাটো হ’ল ইয়াৰ বৈদ্যুতিক মিশ্ৰণ—আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় প্ৰতিযোগিতা, সাংস্কৃতিক প্ৰদৰ্শনী, মাষ্টাৰক্লাছ, শ্ৰদ্ধাঞ্জলি, আৰু উচ্চ শক্তিৰ ৱেভছ ফিল্ম বজাৰ, য’ত ধাৰণা, চুক্তি আৰু সহযোগিতাই উৰণ লয়। ২০–২৮ নৱেম্বৰৰ পৰা গোৱাৰ বিস্ময়কৰ উপকূলীয় পটভূমিত মঞ্চস্থ কৰা ৫৬ সংখ্যক সংস্কৰণে ভাষা, ধাৰা, উদ্ভাৱন আৰু কণ্ঠৰ এক চকু কপালত তুলিব পৰা বৰ্ণালীৰ প্ৰতিশ্ৰুতি দিছে— বিশ্ব মঞ্চত ভাৰতৰ সৃষ্টিশীল উজ্জ্বলতাৰ এক নিমজ্জিত উদযাপন।
অধিক তথ্যৰ বাবে, ক্লিক কৰক:
আইএফএফআই ৱেবছাইট: https://www.iffigoa.org/
পিআইবিৰ আইএফএফআই মাইক্ৰ’ছাইট: https://www.pib.gov.in/iffi/56new/
পিআইবি আইএফএফআইউড সম্প্ৰচাৰ চেনেল: https://whatsapp.com/channel/0029VaEiBaML2AU6gnzWOm3F
এক্স হেণ্ডেলছ: @IFFIGoa, @PIB_India, @PIB_Panaji
******
PIB IFFI CAST AND CREW | Ritu Shukla/Nikita Joshi/Nikhitha A S/Darshana Rane | IFFI 56 - 025/AA
Release ID:
2192784
| Visitor Counter:
5