ଜାହାଜ ଚଳାଚଳ ମନ୍ତ୍ରଣାଳୟ

୨୦୨୩-୨୪ ଆର୍ଥିକ ବର୍ଷରେ ମାଲ୍‌ ପରିଚାଳନା କ୍ଷେତ୍ରରେ ଭାରତର ପ୍ରମୁଖ ବନ୍ଦର ମଧ୍ୟରେ ଏକ ନମ୍ବର ସ୍ଥାନ ହାସଲ କଲା ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦର

Posted On: 02 APR 2024 10:23AM by PIB Bhubaneshwar

ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦର କର୍ତ୍ତୃପକ୍ଷ (ପିପିଏ) ଉଲ୍ଲେଖନୀୟ ଯାତ୍ରା ଜାରି ରଖିବା ସହିତ ୨୦୨୩-୨୪ ଆର୍ଥିକ ବର୍ଷରେ ୧୪୫.୩୮ ଏମଏମଟି ମାଲ୍‌ ପରିଚାଳନା ଲକ୍ଷ୍ୟ ହାସଲ କରିଛି । ମାଲ୍ ପରିଚାଳନା ବା କାର୍ଗୋ ହେଣ୍ଡଲିଂରେ ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦର ରେକର୍ଡ କରିଛି । ଏହି ବନ୍ଦର କାଣ୍ଡଲାସ୍ଥିତ ଦୀନଦୟାଲ ବନ୍ଦରକୁ ଅତିକ୍ରମ କରି ଦେଶର ପ୍ରମୁଖ ବନ୍ଦରଗୁଡ଼ିକ ମଧ୍ୟରେ ଏକ ନମ୍ବର ବନ୍ଦର ଭାବେ ଉଭା ହୋଇଛି। ୫୬ ବର୍ଷର ପରିଚାଳନା ଇତିହାସରେ ପ୍ରଥମ ଥର ପାଇଁ ଦୀନଦୟାଲ ବନ୍ଦର ଦ୍ୱାରା ସ୍ଥାପିତ ପୂର୍ବ ରେକର୍ଡକୁ ପିପିଏ ବନ୍ଦର ଅତିକ୍ରମ କରିଛି। ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦର ମଧ୍ୟ ବାର୍ଷିକ ଭିତ୍ତିରେ ୧୦.୦୨ ନିୟୁତ ମେଟ୍ରିକ ଟନ୍ (୭.୪%) ଟ୍ରାଫିକ୍ ଅଭିବୃଦ୍ଧି ରେକର୍ଡ କରିଛି ।

ଆର୍ଥିକ ବର୍ଷରେ ପିପିଏ ବନ୍ଦର ସର୍ବାଧିକ ୫୯.୧୯ ନିୟୁତ ମେଟ୍ରିକ୍ ଟନ୍ ଉପକୂଳ ନୌପରିବହନ ଉପଲବ୍ଧି ହାସଲ କରିଛି, ଯାହା ପୂର୍ବ ବର୍ଷ ତୁଳନାରେ ୦.୭୬ ନିୟୁତ ମେଟ୍ରିକ୍ ଟନ୍ ଅର୍ଥାତ୍ ୧.୩୦% ବୃଦ୍ଧି ପାଇଛି। ତାପଜ କୋଇଲା ଉପକୂଳ ନୌପରିବହନ ୪୩.୯୭ ନିୟୁତ ମେଟ୍ରିକ୍ ଟନ୍ ରେ ପହଞ୍ଚିଛି ଯାହା ପୂର୍ବ ବର୍ଷ କାର୍ଗୋ ହ୍ୟାଣ୍ଡଲିଂ ତୁଳନାରେ ୪.୦୨% ଅଧିକ । ତେଣୁ ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦର ଦେଶରେ ଉପକୂଳ ନୌପରିବହନ କେନ୍ଦ୍ର ଭାବେ ଉଭା ହେଉଛି।

ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦର ଏହାର ବର୍ଥ ଉତ୍ପାଦକତା ପୂର୍ବ ଆର୍ଥିକ ବର୍ଷର ୩୧୦୫୦ ମେଟ୍ରିକ୍ ଟନ୍ ରୁ ୩୩୦୧୪ ମେଟ୍ରିକ୍ ଟନକୁ ବୃଦ୍ଧି କରିବାରେ ସକ୍ଷମ ହୋଇଛି, ଯାହାକି ୬.୩୩% ଅଭିବୃଦ୍ଧି । ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦର ଦ୍ୱାରା ହାସଲ କରାଯାଇଥିବା ବର୍ଥ ଉତ୍ପାଦକତା ଦେଶର ସମସ୍ତ ବନ୍ଦର ମଧ୍ୟରେ ସର୍ବାଧିକ । ଚଳିତ ଆର୍ଥିକ ବର୍ଷରେ ଏହି ବନ୍ଦର ୨୧,୬୬୫ ସଂଖ୍ୟକ ରେକ୍ ପରିଚାଳନା କରିଛି, ଯାହା ପୂର୍ବ ଆର୍ଥିକ ବର୍ଷ ତୁଳନାରେ ୭.୬୫% ଅଧିକ। ସେହିପରି ଚଳିତ ଆର୍ଥିକ ବର୍ଷରେ ବନ୍ଦର ୨୭୧୦ଟି ଜାହାଜ ପରିଚାଳନା କରିଛି, ଯାହା ପୂର୍ବ ଆର୍ଥିକ ବର୍ଷ ଠାରୁ ୧୩.୮୨% ଅଧିକ।

ମାଲ୍‌ ପରିଚାଳନାରେ ବର୍ଦ୍ଧିତ ପ୍ରଦର୍ଶନ ଆର୍ଥିକ ବର୍ଷରେ ବନ୍ଦର ଦ୍ୱାରା ନିଆଯାଇଥିବା ବିଭିନ୍ନ ବ୍ୟବସ୍ଥାଗତ ଉନ୍ନତି ପଦକ୍ଷେପ ଦ୍ୱାରା ପରିଚାଳିତ ହୋଇଛି, ଯାହାନିମ୍ନରେ ବିସ୍ତୃତ ଭାବରେ ଦିଆଯାଇଛି:

  1. ଯାନ୍ତ୍ରିକ କୋଇଲା ହ୍ୟାଣ୍ଡ ପ୍ଲାଣ୍ଟରେ ରେକ୍ ଅନଲୋଡିଂ ମଧ୍ୟରେ ଖାଲି ସମୟକୁ ହ୍ରାସ କରିବା ପାଇଁ ପରିଚାଳନା ବ୍ୟବସ୍ଥାର ଉନ୍ନତି ଫଳରେ ଏମସିଏଚପିରେ ସର୍ବୋଚ୍ଚ ତାପଜ କୋଇଲା ଅର୍ଥାତ୍ ୨୭.୧୨ ନିୟୁତ ମେଟ୍ରିକ୍ ଟନ୍ ପରିବହନ ହୋଇଛି।
  2. ବନ୍ଦରର ଉତ୍ତର ଡକକୁ ୧୬ ମିଟର ଡ୍ରାଟ୍ କେପ୍ ଜାହାଜ ପରିଚାଳନା ପାଇଁ ଘୋଷଣା କରାଯାଇଛି।
  3. କୋଇଲା ପରିଚାଳନା ବର୍ଥରେ ୧ କେପ୍ ଏବଂ ୧ ପାନାମାକ୍ସର ଏକକାଳୀନ ପରିଚାଳନା, ଯାହା ପୂର୍ବ ବର୍ଷରେ କରାଯାଉନଥିଲା ।
  • ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦର ଏହାର ବ୍ୟବସାୟ ବିକାଶ ପଦକ୍ଷେପର ଏକ ଅଂଶ ଭାବରେ ଆସନ୍ତା ୩ ବର୍ଷ ପାଇଁ କାର୍ଗୋ ହ୍ୟାଣ୍ଡଲିଂ ପାଇଁ ୨୦୨୨ ସ୍ତରରେ ଶୁଳ୍କ ସ୍ଥଗିତ ରଖିଛି । ସୂଚନାଯୋଗ୍ୟ, ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦର ଦେଶର ସମସ୍ତ ବନ୍ଦର ମଧ୍ୟରେ ଶୁଳ୍କ ଦୃଷ୍ଟିରୁ ସବୁଠାରୁ ଶସ୍ତା।

ଅସ୍ଥାୟୀ ଆର୍ଥିକ ଫଳାଫଳ ଦୃଷ୍ଟିରୁ,

  1. ପରିଚାଳନା ରାଜସ୍ୱ ପୂର୍ବ ଆର୍ଥିକ ବର୍ଷର ୨,୦୭୪ କୋଟି ଟଙ୍କା ତୁଳନାରେ ୧୪.୩୦% ବୃଦ୍ଧି ପାଇଁ ଚଳିତ ଆର୍ଥିକ ବର୍ଷରେ ୨,୩୦୦ କୋଟି ଟଙ୍କା ଅତିକ୍ରମ କରିଛି।
  2. ପରିଚାଳନା ବଳକା ପରିମାଣ ଗତବର୍ଷର ୧,୩୦୦ କୋଟି ଟଙ୍କା ତୁଳନାରେ ୧୬.୪୪% ବୃଦ୍ଧି ପାଇ ଚଳିତ ବର୍ଷ ୧,୫୧୦ କୋଟି ଟଙ୍କା ଅତିକ୍ରମ କରିଛି ।
  3. ଟିକସ ପୂର୍ବରୁ ନିଟ୍ ବଳକା ପରିମାଣ ଗତବର୍ଷ ୧,୨୯୬ କୋଟି ଟଙ୍କା ତୁଳନାରେ ୧,୫୭୦ କୋଟି ଟଙ୍କା ଅତିକ୍ରମ କରିଛି ଯାହାକି ୨୧.୨୬% ଅଭିବୃଦ୍ଧି ଦର୍ଶାଉଛି।
  4. ଟିକସ ପରେ ନିଟ୍ ଅତିରିକ୍ତ ପରିମାଣ ମଧ୍ୟ ୧,୦୨୦ କୋଟି ଟଙ୍କା ଅତିକ୍ରମ କରିଛି, ଯାହା କି ଗତବର୍ଷର ୮୫୦ କୋଟି ଟଙ୍କା ତୁଳନାରେ ୨୦% ଅଧିକ ଅଟେ ।
  5. ପରିଚାଳନା ଅନୁପାତ ମଧ୍ୟ ଗତ ବର୍ଷ ୩୭% ତୁଳନାରେ ୩୬% କୁ ଉନ୍ନତ ହୋଇଛି।

 

ବର୍ତ୍ତମାନ ସୁଦ୍ଧା ୨୮୯ ନିୟୁତ ମେଟ୍ରିକ୍ ଟନ୍ କ୍ଷମତା ବିଶିଷ୍ଟ ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦର ପଶ୍ଚିମ ଡକ୍ ପ୍ରକଳ୍ପ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ଷମ ହେବା ପରେ ଆସନ୍ତା ୩ ବର୍ଷ ମଧ୍ୟରେ ୩୦୦ ନିୟୁତ ମେଟ୍ରିକ୍ ଟନ୍ କ୍ଷମତା ଅତିକ୍ରମ କରିବାକୁ ଯାଉଛି। ୨୫ ନିୟୁତ ମେଟ୍ରିକ୍ ଟନ୍ କ୍ଷମତା ବିଶିଷ୍ଟ ୱେଷ୍ଟର୍ଣ୍ଣ ଡକ୍ ପ୍ରକଳ୍ପର କାର୍ଯ୍ୟ ପିପିପି ଅପରେଟର ଅର୍ଥାତ୍ ଜେ.ପି.ପି.ଏଲ୍ ଦ୍ୱାରା ଦ୍ରୁତ ଗତିରେ ଚାଲିଛି। ଏହି ପ୍ରକଳ୍ପ ବନ୍ଦରର ଡ୍ରାଫ୍ଟକୁ ମଧ୍ୟ ବଢ଼ାଇବ ଏବଂ ୨୦୨୬ ସୁଦ୍ଧା ବନ୍ଦର ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ବୋଝେଇ ହୋଇଥିବା କେପ୍ ଜାହାଜ ପରିଚାଳନା କରିବାରେ ସକ୍ଷମ ହେବ।

ଆଜି ସୁଦ୍ଧା ୮୦% ବର୍ଥକୁ ଯାନ୍ତ୍ରିକ କରିସାରିଥିବା ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦରରେ ୨୦୩୦ ସୁଦ୍ଧା ୪ଟି ଅର୍ଦ୍ଧ ଯାନ୍ତ୍ରିକ ବର୍ଥର ଯାନ୍ତ୍ରିକୀକରଣ ସହ ୧୦୦% ଯାନ୍ତ୍ରିକୀକରଣ କରିବାକୁ ଲକ୍ଷ୍ୟ ରଖାଯାଇଛି। ବନ୍ଦର ଆହୁରି ୪ଟି ବର୍ଥ ଯୋଡିବାକୁ ଯୋଜନା କରିଛି, ଯାହା ପାଇଁ ଚଳିତ ଆର୍ଥିକ ବର୍ଷରେ ହିଁ ଆବଶ୍ୟକ ଅନୁମୋଦନ ନିଆଯିବ ।

ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦର ରେଳ ଓ ସଡ଼କ ଯାତାୟାତକୁ ଏଡ଼ାଇବା ପାଇଁ ୧୫୦ କୋଟି ଟଙ୍କା ବ୍ୟୟରେ ୨ଟି ରୋଡ୍ ଫ୍ଲାଏଓଭର କାର୍ଯ୍ୟକ୍ଷମ କରି ଯୋଗାଯୋଗରେ ଉନ୍ନତି ଆଣିବାକୁ ଯୋଜନା କରୁଛି। ଏହା ଦ୍ୱାରା ସଡ଼କ ଯାତାୟାତକୁ ନିରବଚ୍ଛିନ୍ନ ଭାବେ ପରିଚାଳନା କରିବାରେ ବନ୍ଦର ସକ୍ଷମ ହେବ।

  • ବନ୍ଦର ପରିଚାଳିତ ଶିଳ୍ପାୟନ ପଦକ୍ଷେପର ଏକ ଅଂଶ ଭାବରେ ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦର କର୍ତ୍ତୃପକ୍ଷ ବିଭିନ୍ନ ଶିଳ୍ପକୁ ୭୬୯ ଏକର ଜମି ଆବଣ୍ଟନ କରିଛି ଯାହା ୮୭୦୦ କୋଟି ଟଙ୍କାରୁ ଅଧିକ ପୁଞ୍ଜି ନିବେଶ ଆଣିବ ଏବଂ ଏହା ଦ୍ୱାରା ବନ୍ଦରକୁ ୫୦ ନିୟୁତ ମେଟ୍ରିକ୍ ଟନ୍ ଟ୍ରାଫିକ୍ ଆକୃଷ୍ଟ ହେବ ।
  • ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦରକୁ ସବୁଜ ରୂପ ଦେବା ପାଇଁ ଗତବର୍ଷ ୨ ଲକ୍ଷ ଚାରା ରୋପଣ କରାଯାଇଥିବା ବେଳେ ୨୦୨୫ ସୁଦ୍ଧା ଏହା ୧ ନିୟୁତ ବୃକ୍ଷରୋପଣରେ ପହଞ୍ଚିବ ବୋଲି ଆଶା କରାଯାଉଛି।
  • ବନ୍ଦରର କାର୍ଯ୍ୟକୁ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ ଅକ୍ଷୟ ଶକ୍ତି ମାଧ୍ୟମରେ ଶକ୍ତି ଯୋଗାଇବା ପାଇଁ ୧୦ ମେଗାୱାଟ ସୌର ଶକ୍ତି ପ୍ଲାଣ୍ଟ ବିକଶିତ କରିବାକୁ ମଧ୍ୟ ବନ୍ଦର ଯୋଜନା କରିଛି । ବନ୍ଦରରେ ଏଲଏନଜି ଏବଂ ସିଏନଜି ଡିପୋ ସ୍ଥାପନ କରି ସବୁଜ ଇନ୍ଧନ ଭର୍ତ୍ତି ଷ୍ଟେସନ ଆଣିବାକୁ ମଧ୍ୟ ଯୋଜନା କରୁଛି ।
  • ସବୁଜ ଆମୋନିଆ/ ସବୁଜ ହାଇଡ୍ରୋଜେନ୍ ପରିଚାଳନା ପାଇଁ ଏକ ସ୍ୱତନ୍ତ୍ର ବର୍ଥ ବିକଶିତ କରିବା ସହ ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦରକୁ ଦେଶର ହାଇଡ୍ରୋଜେନ୍ ହବରେ ପରିଣତ ହେବାକୁ ଲକ୍ଷ୍ୟ ରଖାଯାଇଛି।
  • ଚେନ୍ନାଇ ଆଇଆଇଟି ସହଯୋଗରେ ବନ୍ଦର ଅତ୍ୟାଧୁନିକ ଜାହାଜ ଟ୍ରାଫିକ୍ ପରିଚାଳନା ସୂଚନା ବ୍ୟବସ୍ଥା ସହିତ ଏକ ଅତ୍ୟାଧୁନିକ ସିଗନାଲ ଷ୍ଟେସନ୍ ବିକଶିତ କରୁଛି। ଏହା ଦ୍ୱାରା ସୁରକ୍ଷାରେ ଉନ୍ନତି ହେବା ସହ ଜାହାଜ ପରିଚାଳନା ଓ ସାମୁଦ୍ରିକ ପରିଚାଳନା କାର୍ଯ୍ୟରେ ଯଥେଷ୍ଟ ଉନ୍ନତି ଆସିବ।

ବନ୍ଦର ଅଧିକାରୀ, କର୍ମଚାରୀ ସଂଘ, ପିପିପି ଅପରେଟର, ଷ୍ଟିଭେଡର୍ସ, ସିପିଂ ଏଜେଣ୍ଟ ଆଦିଙ୍କୁ ପ୍ରୋତ୍ସାହନ ଦେଉଥିବା ରପ୍ତାନିକାରୀ ଓ ଆମଦାନୀକାରୀଙ୍କୁ ନେଇ ଗଠିତ ସମଗ୍ର ଦଳର ମିଳିତ ପ୍ରୟାସ ଯୋଗୁ ଏହି ଚମତ୍କାର ସଫଳତା ମିଳିଛି, ସେଥିପାଇଁ ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦର ଅଧ୍ୟକ୍ଷ ଶ୍ରୀ ପିଏଲ୍ ହରନାଧ ସେମାନଙ୍କୁ ଅଭିନନ୍ଦନ ଜଣାଇଛନ୍ତି।

ଆଜି ପାରାଦୀପ ବନ୍ଦର ଭାରତୀୟ ସାମୁଦ୍ରିକ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଏକ ଉଜ୍ଜ୍ୱଳ ନକ୍ଷତ୍ର ଭାବରେ ଉଭା ହୋଇଛି, ପ୍ରଶଂସା ଅର୍ଜନ କରିଛି ଏବଂ ଅଭୂତପୂର୍ବ ରେକର୍ଡ ସ୍ଥାପନ କରିଛି ଯାହା ଉତ୍କର୍ଷତା ପ୍ରତି ଏହାର ଅତୁଟ ପ୍ରତିବଦ୍ଧତାକୁ ଦର୍ଶାଉଛି ।

 

**********

P.S.



(Release ID: 2016937) Visitor Counter : 64